Navigere opp
Logg på
Hjelp (nytt vindu)
Stjørdal kommune - Aktuelt - FiksGataMi
Hopp til hovedinnhold

FiksGataMi

Nå kan innbyggerne i Stjørdal gi beskjed til kommunen om dårlige veier, fortau og andre trafikkforhold på nettstedet FiksGataMi.

Snarveier: FiksGataMi
​Nettstedet ble lansert på mandag i denne uka, og Stjørdal kommune har allerede fått flere meldinger.
- Dette er både gøy og utfordrende, sier Terje Gulbrandsen  enhetsleder  kommunalteknikk i Stjørdal kommune. - Men det er klart at dette er arbeidskrevende, sier Gulbrandsen. Han forteller at det er kommet på plass rutiner for å ta imot disse henvendelsene.
- Vi har en utfordring og det er at slik løsningen FiksGataMi er i dag er ikke kartet godt nok oppdatert, forteller Gulbrandsen. Han oppfordrer folk som skriver inn meldinger om å oppgi mer informasjon om hvor problemene er. - Vi ønsker at folk er mer presise i forklaringene på hvor problemene er, for da lipper vi å bruke tid på å lete.
Og allerede har enheten sett at en melding om et problem, kan føre til løsning på flere. - Vi fikk inn en melding om at det manglet strøsand i Fosslia, dermed fylte vi opp boksen i Fosslia og selvfølgelig alle andre bokser vi har stående, avslutter Gulbrandsen.
 

 Hva er FiksGataMi? 

Flere kommuner har i dag lignende tjenester, men det nye med «FiksGataMi» er at den er landsdekkende. Formålet med nettsiden er å gjøre ting enklere for innbyggerne. Beskjedene som kommer inn til «FiksGataMi» blir videresendt til riktig kommune eller etat.
 
– Utgangspunktet er at du som innbygger skal kunne melde fra om en feil eller mangel, uten å trenge å vite for mye om hvem som burde ha beskjed, sier Christer Gundersen. Han er fungerende direktør i Friprogsenteret- et kompetansesenter som er finansiert av Fornyings- og administrasjonsdepartementet.. Friprogsenteret jobber for at både næringsliv og det offentlige skal bruke fri programvare i sine IKT-løsninger.
 
– Systemet i Fiks gata mi sender din melding til den riktige myndigheten i ditt lokalmiljø. Da har du gjort din del, sier Gundersen. 

Oppfordrer til selvfiksing

Men det er ikke bare de offentlige instansene som kan være med å løse saker.
 
- Det går jo fint an å fikse problemer selv. Trenger benkene i parken litt snømåking kan jo hvem som helst gjøre jobben. Man trenger jo ikke vente på at en kommuneansatt skal gjøre det. Så kan man gå inn på nettsiden å fortelle at saken er løst. Dette er helt nytt og er på mange måter som å flytte litt av saksbehandlingen ut til innbyggerne, poengterer Gundersen.
 

FixMyStreet og mySociety.org

Det er Norwegian Unix User Group (NUUG) som har lansert nettsiden. Prosjektet er basert på fri programvare og teknologien er utviklet i samarbeid med det engelske prosjektet FixMyStreet. FixMyStreet i England mottar rundt 2000 meldinger pr. uke. I England har de også utviklet flere ulike typer nettsider ut fra ideen om å gjøre web'en mer demokratisk. De har blant annt utviklet et nettsted hvor du kan finne igjen politikeren som er valgt fra din valgkrets. (England har et litt annet valgsystem enn det norske).
 
Du kan finne mer om mySociety på denne lenken:

Prosjektene mySociety.org har lansert:
 
Den engelske versjonen av FiksGataMi finner du her:
 
 
Oppdatert: 09.03.2011 14:42

 
Stjørdal Kommune
Postboks 133, Kjøpmannsgt. 9, 7501 Stjørdal | Telefon: 74833500 | eDialog | E-post: postmottak@stjordal.kommune.no | Org.nr: 939958851 | Følg oss på Facebook Facebook
Åpningstider: Man-fre 08:00-15:00 | Nettstedskart
Stjørdal Kommune
Postboks 133, Kjøpmannsgt. 9, 7501 Stjørdal. Telefon: 74833500. E-post: postmottak@stjordal.kommune.no Org.nr: 939958851. Følg oss på Facebook Facebook