Velkommen til Steinkjer som 16. kommune i Værnes Respons

På onsdag var ordfører Anne Berit Lein fra Steinkjer og sektorleder for hjemmetjenesten Annette Høin på besøk hos Værnes Respons.

De ble tatt imot av ordfører Eli Arnstad og fagkoordinator Trond Lundemo. Det ble først en mini omvisning på helsehuset, og deretter informasjon om hvordan Værnes Respons fungerer og en omvisning i lokalene.

Lundemo var veldig fornøyd med besøket og at Steinkjer blir en del av Værnes Respons.

Gjøre det enklere for hjemmesykepleierne

– Tanken er at vi kan avklare så mange som mulig av alarmene som kommer inn. Det kan være at en alarm har blitt trykket inn ved et uhell, eller at noen lurer på når hjemmehjelpen kommer i dag. Dette er ting vi kan hjelpe med, sånn at de som er ute hos tjenestemottakeren ikke blir forstyrret og kan ha fullt fokus på der de er for øyeblikket sier Lundemo.

De som tar imot henvendelsene på responssenteret har høy kompetanse og kunnskap. De er alle er sykepleiere, har tilgang til de riktige opplysningene og har tid til å hjelpe på en helt annen måte.

Samlokalisering med legevakta gjør at operatørene får viktig erfaring og kompetanse i å håndtere akutte henvendelser inn til responssenteret.

Kan hjelpe med over halvparten av alarmene

Responssenterert fikk i fjor 56 500 assistanse-alarmer. 50 % av disse ble avklart og ordnet hos responssenteret, mens resten ble sendt videre til hjemmetjenesten.

De fikk 10 200 tekniske varsler, og 75 % av disse ble avklart sammen med tjenestemottaker eller pårørende. Resten ble tildelt utøvende tjeneste eller hjelpemiddeltekniker i kommunene.

Både Lein og Høin var imponerte over både kompetansen og systemet, og utrykket begge hvilket løft dette kom til å bli for hjemmetjenesten i Steinkjer kommune.

Værnes Respons vil fortsette å oppdatere og jobbe med å knytte stadig flere tjenester og systemer til responssenteret. Og nå har kommunestyret i Malvik vedtatt at også de skal bli en del av Værnes Respons.

Les mer om Værnes respons her Værnes Respons - Stjørdal kommune (stjordal.kommune.no)

Ordfører i Steinkjer hilser på ansatte på responssenteret. I bakgrunnen er ordføreren i Stjørdal og leder for hjemmetjenesten i Steinkjer. - Klikk for stort bilde
Ordførere, enhetsleder for hjemmetjenesten og fagkordinator som står ved pulten til en ansatt på Responssenterert for å se hvordan hun jobber. - Klikk for stort bilde
Ordførerene, og leder for hjemmetjenesten hører på fagkordinator fortelle om helsehuset. De står alle sammen inne i kantina på helsehuset. - Klikk for stort bilde