Pressekonferanse 11. februar 2021

Her kan du lese innlegget til ordfører Ivar Vigdenes

Velkommen til pressekonferanse om koronasituasjonen med Stjørdal kommune.

På dagens pressekonferanse har jeg som vanlig med meg kommunedirektør Tor Jakob Reitan, samt kommuneoverlege Leif Vonen. Pressekonferansen blir streamet i flere kanaler og vil være tilgjengelig i ettertid. Tegnspråktolk er med. Mitt innlegg vil også bli distribuert i fulltekst og hovedinnholdet publisert i pressemelding og på sosiale medier.

Vi er tilgjengelig for intervju og spørsmål fra pressen i etterkant av pressekonferansen.

Kjære alle innbyggere,

Det vi oppnådde i etterkant av romjula vitner om en stor innsats fra lokalbefolkning og næringsliv. Et av de største nasjonale utbruddene ble effektivt slått ned etter at vi «avlyste» resten av jule- og nyttårsfeiringen, og opprettholdt strenge tiltak fram til midten av januar.

Jeg skulle i likhet med dere ønske at jobben nå utelukkende besto i å holde den virusvarianten vi er kjent med ute fra kommunen. Begrense og redusere risikoen for at den kom hit, og begrense og redusere omfang av smitte om den allikevel skulle gjøre det.

Slik er det imidlertid ikke. Norge har fått import av flere muterte virusvarianter som til dels er både mer smittsom og mulig mer dødelig.

Dette er også grunnen til at Stjørdal kommune har vært veldig tydelig på at alle reiser til- eller besøk fra områder med den muterte virusvarianten, også innad i Norge, bør unngås om det ikke er strengt nødvendig. Spredte enkelttilfeller med god oversikt kan vi tåle, noe vi også har opplevd i Stjørdal den siste tiden med 2 antatt smittede av den britiske virusvarianten. Men utbrudd uten den tilsvarende oversikten er slett ikke noe vi ønsker.

Derfor handler det om å agere tidlig når vi nå opplever at dette inntreffer i vår region.

Den siste tiden har kommunene i Trondheimsregionen møttes og diskutert utviklingen i Trondheim, med utbrudd av både den britiske og den sør-afrikanske virusvarianten. Trondheim kommune har før nasjonale myndigheter har måttet komme på banen vært ute med en innskjerping i sine generelle tiltak, og kommunene rundt er blitt enige om å følge på da interaksjonen i vår felles bo- og arbeidsmarkedsregion er tett. Dette bryter med utviklingen i den rent lokale smittesituasjonen, men kommuneoverlege Leif Vonen vil redegjøre nærmere for den smittevernfaglige begrunnelsen.

I dag går vi derfor ut med følgende sterke anmodninger til alle Stjørdalinger:

• å unngå alle unødvendige reiser til - eller besøk fra - områder med ukontrollert utbrudd av muterte virusvarianter. Trondheim blir nå ansett som et slikt område.
  • på generelt grunnlag å unngå unødige reiser som medfører nærkontakt med andre på tvers av kommunegrensene i Trondheimsregionen
  • å benytte hjemmekontor når dette er mulig
  • å være tilbakeholdne med private besøk

Kommunen fraråder videre- og legger ikke til rette for organiserte fritidsaktiviteter og trim for voksne eller kamper og samlinger for barn og unge. Dette gjelder både sosiale, kulturelle og idrettslige aktiviteter utenom det profesjonelt organiserte.

Kommunen anmoder videre om:

• at treningssentre kun tillater aktivitet og trening for medlemmer i samme kommune, og ikke tillater prøvetimer eller gjestetimer. Vi forventer også at registreringssystemet er egnet for eventuell smittesporing påfølgende 14 dager.

For formannskapet senere i dag blir det videre foreslått å innføre generell skjenkestopp kl.22.00. Munnbindpåbud forlenges. Vi har ellers foretatt justeringer i forskriftsoppbygging og ordlyd, og som legger til rette for enklere samordning i tiden som kommer dersom dette skulle vise seg nødvendig.

Disse tiltakene vil bli drøftet i ordinært formannskapsmøte i dag kl.13.00. Det tas i første omgang sikte på at tiltakene gis en varighet til ut 17.februar, men med mulig forlengelse.

Kjære alle sammen. Vi må påregne å kunne få også utbrudd av muterte virusvarianter i kommunen. Om vi legger ned samme innsats som vi gjorde etter jul vil det imidlertid være det største bidraget til å redusere risikoen for dette, forsinke tidspunktet for dette, og begrense omfanget om og eventuelt når det skulle skje.

Jeg gir med dette ordet videre til kommunedirektør Tor Jakob Reitan.