Pressekonferanse 18. januar 2021

Her kan du lese innlegget til kommunedirektør Tor Jakob Reitan

Først vil jeg henvende meg til dere på Stjørdal som har fått påvist covid-19 virus siden mars – det er faktisk hele 250 personer, over 1% av Stjørdals befolkning. Jeg vil på vegne av mine ansatte, både de som jobber med covid-19 hver dag og alle andre her, ønske dere god bedring!

Og til familie og venner av smittede: Ta godt vare på dem. Mange føler det ekstra belastende å få en sykdom som til de grader får oppmerksomhet i media, og jeg vil igjen minne om at ingen må føle skam – dette kan skje alle, viruset er svært uforutsigbart.

Før jeg slipper til Leif Edvard vil jeg snakke litt om importsmitte fordi det opptar mange, også oss i kommunen og våre samarbeidspartnere - for eksempel politiet som alle gjør en iherdig innsats her.

Stjørdal har en spesiell beliggenhet så dette er viktig for oss. Vi har en flyplass midt i kommunen, vi ligger nært svenskegrensen og ikke minst ligger vi nært Trondheim som faktisk får besøk av over 40% av de som kommer fra utlandet.

Når vi vet at ca 3500 pendler hver dag mellom Stjørdal og Trondheim, så vet vi at vi kan være ekstra utsatt.

Det har siden 1. januar kommet neste 4300 personer inn til Trøndelag fra utlandet enten via Storlien, Vauldal eller Værnes og disse er fra så mange som 85 forskjellige land, og de er spredt til 36 forskjellige kommuner i Trøndelag.

Det er klart at vi har fått importsmitte inn til Trøndelag, selv om vi på Værnes faktisk tester 98% fra utlandet. Problemet her har vært, i tillegg til en nokså åpen svenskegrense, at de som kommer til Gardermoen som første lufthavn, ikke har blitt testet der i stor nok grad.

Derfor har mange smittede, eller mange som skal i lovpålagt karantene, gått transitt og siden spredt på innenriksfly og dermed ikke blitt fanget opp ved neste flyplass. Og vi er i stor grad «neste flyplass» hvor både Gardermoen, Flesland og Sola er betydelige lufthavner med innkomne til Norge som første lufthavn.

Dette blir det en stor forbedring på nå når vi fra i dag iverksetter, og dette er bestemt av sentrale myndigheter, at alle skal teste seg når de kommer til grensen.

Denne betydelige skjerpingen mener vi bestemt vil medføre mye mindre importsmitte. I tillegg til strengere kontroller hos oss lokalt - vi har jo dessverre grelle eksempler på at karantenebestemmelse ikke følges.

Vaksinering: Politisk nivå har gjennom ordfører lagt lista – vi skal vaksinere i høyt tempo når og hvis vi får store mengder doser. Jeg kan forsikre ordfører og befolkning om at vi har planer som viser at vi skal greie å vaksinere hele befolkningen på max 8 uker. Dvs ca 3000 stjørdalinger pr uke – gjennomføres i gamle Hegra Barneskole.

Da gir jeg ordet til Leif Edvard.