Pressekonferanse 22. desember 2020

Her kan du lese innlegget til ordfører Ivar Vigdenes.

Velkommen til pressekonferanse med Stjørdal kommune.

På dagens pressekonferanse vil vi opplyse om kommunens vaksinasjonsprogram, vaksinen som vil bli gitt, situasjonen slik den vurderes av oss å være i Stjørdal i dag, samt komme med noen råd og henstillinger inn mot julehøytiden. Pressekonferansen blir streamet i flere kanaler, og vi har også i dag med oss tegnspråktolk. Jeg vil avrunde dagens pressekonferanse, og våre bidrag vil også bli lagt ut skriftlig i offentlige kanaler. Etter min avslutning går vi direkte over i eventuelle direkteintervjuer.

Jeg gir ordet til kommunedirektør Tor Jakob Reitan.

Avslutning

Kjære alle sammen.

I går la vi bak oss årets mørkeste dag i bokstavelig forstand, og det går mot lysere tider.

Før det blir vår må vi imidlertid ta høyde for at det kan bli kaldere før det blir varmere, og at vi kan oppleve mer uvær enn det vi har gjort hittil.

Som ordfører går jeg inn i julehøytiden 2020 med blandede følelser. Jeg har to ønsker som er større enn noen andre: At Stjørdalingene får en fin juleferie, og særlig da våre unge og eldre. Men også at vi kommer igjennom julen 2020 uten en voldsom oppblomstring i det som har vært (og jeg vi understreke: fortsatt er) den største pandemien menneskeheten har opplevd på over 100 år.

De blandede følelsene består på den ene siden av takknemlighet over etterlevelsen av de råd og anbefalinger vi har kommet med underveis i pandemien. Ved utbruddet som har pågått nå i desember har vi eksempelvis erfart at antallet nærkontakter har vært mindre og mer oversiktlig enn den situasjonen vi opplevde tidlig i november. Det har gjort at vi ikke har behøvd å gå ut med så drastiske tiltak og anbefalinger som vi gjorde da.

På den andre siden ligger det forhold at vi alle fortsatt har noe å gå på, og at vi nå går inn i en tid med økt kontakt på tvers av etablerte kohorter, og da med et utgangspunkt som er noe dårligere enn hva vi helst kunne tenkt oss.

Vi har smitte i eget lokalsamfunn, vi er del av en felles bo- og arbeidsmarkedsregion med Trondheim og hvor smittetallene har økt dramatisk den senere tiden, og internasjonalt er det påvist nye smittevarianter med større smittefare.

Jeg håper vi i dag har fått formidlet at Stjørdal kommune har kontroll på den vaksineringen som skal skje.

Det er imidlertid lenge til vi alle er vaksinert.

Det er derfor fortsatt behov for årvåkenhet:

• At vi prioriterer, noterer ned og begrenser antallet nærkontakter.
  • At vi følger de generelle smittevernrådene om avstand, rene hender, og holde oss hjemme om vi føler oss det minste syk.
  • At vi følger eventuelle karanteneregler.
  • At vi bruker munnbind om i de situasjoner vi ikke klarer å holde 1 meters avstand.
  • At innbyggere som kommer hjem fra andre steder i landet går i frivillig karantene for så å benytte seg av muligheten til å teste seg på vår teststasjon.
  • At vi nå også laster ned smitteappen som ble lansert i går.

Kjære alle Stjørdalinger

Slik er det også i koronasammenheng.

Vaksinen og vaksinene som er under utrulling bærer bud om at våren er i anmarsj, og at det ligger en sommer der framme.

Før den tid vil vi imidlertid fortsatt måtte gjøre oppofrelser av hensyn til hverandre.

Det skal vi klare. Sammen.

Jeg ønsker med dette alle Stjørdalinger og alle deres familier en riktig god og velsignet julehøytid.