Pressekonferanse 30. januar 2021

Her kan du lese innlegget til ordfører Ivar Vigdenes.

Velkommen til pressekonferanse om koronasituasjonen med Stjørdal kommune.

På dagens pressekonferanse har jeg som vanlig med meg kommunedirektør Tor Jakob Reitan og kommuneoverlege Leif Vonen. Jeg vil oppsummere det vi har konkludert med hva gjelder tiltak og anbefalinger i tiden framover. Kommuneoverlegen vil orientere om smittesituasjonen og bakgrunnen for tiltakene, samt de nasjonale anbefalinger og tiltak som gjelder. Kommunedirektøren vil informere om hva dette betyr for næringsliv, idrett, kultur og for kommunens servicetilbud og infrastruktur, samt gi noe informasjon om vaksinasjonsprosessen som vi er godt i gang med. Pressekonferansen blir streamet i flere kanaler og vil være tilgjengelig i ettertid. Tegnspråktolk er med. Våre innlegg vil også bli distribuert i fulltekst og hovedinnholdet publisert i pressemelding og på sosiale medier.

Vi er videre tilgjengelig for intervju i etterkant av pressekonferansen.

Kjære alle sammen,

I romjula opplevde vi et smitteutbrudd som i størrelse var blant de største i Norge. Gjennom strenge tiltak og anbefalinger, høyt aktsomhetsnivå og etterlevelse i befolkningen kan vi nå slå fast at dette smitteutbruddet er slått ned. I hele forrige uke hadde vi null smittede, og så langt denne uka har vi hatt ett enkelttilfelle vi opplever å ha kontroll med. Dette er særdeles gledelig, utviklingen imponerende, og taler isolert sett klart for lettelser i tiltak og anbefalinger framover.

Forrige fredag ble det imidlertid også klart at en mer smittsom virusvariant hadde fått et utbrudd i Nordre Follo kommune. Utbruddet har forgreninger på det sentrale østlandsområdet, og denne virusvarianten ønsker vi virkelig ikke å få inn i kommunen/regionen. Selv etter koronaen kom til Norge har det til tross for sterk nedgang, målt i antall mennesker vært mange reisende fra/til det sentrale østlandsområdet over Værnes. Det er klart at trafikk til og fra områder med påvist virusmutasjon av denne typen er noe som bekymrer oss og noe vi må bidra til å begrense for å redusere sannsynligheten for å få det hit.

Nasjonale smittevernmyndigheter har på den samme siden gitt veiledning om at det er den lokale smittesituasjonen som skal tillegges mest vekt ved utforming av lokale tiltak og anbefalinger overfor befolkningen. Vi har som ellers i pandemien valgt å lytte til dette.

Våre tiltak og anbefalinger tar derfor opp i seg og adresserer de to utviklingstrekkene ulikt. Oppsummert kan du si at vi på den ene siden letter på tiltakene innen kommunen til å nærme seg det nasjonale minstenivået, mens vi samtidig er veldig tydelig på at trafikk til- og fra områder med utbrudd fra den påviste virusvarianten må begrenses til det aller nødvendigste.

Vi må søke å unngå import av den muterte virusvarianten og på denne bakgrunn fastholder vi at vi:

• anmoder sterkt om at reiser til områder med utbrudd av mutert virus (ring 1-kommuner) unngås,
  • anmoder sterkt om ikke å motta unødvendig besøk fra de samme områdene, og
  • anmoder sterkt om å holde ekstra stor avstand til personer fra disse områdene om reise/mottak av besøk allikevel ikke kan unngås

Disse anbefalingene medfører også at personer som i arbeidssammenheng eller av andre årsaker er nødt til å foreta reiser til disse kommunene blir bedt om å utvise ekstra forsiktighet i lokalsamfunnet.

Når det gjelder tiltak internt i kommunen så foreslår vi overfor formannskapet å la forskriften om skjenkestopp gå ut, og ikke fornyes etter i morgen. Dette betyr at vi legger oss på nasjonalt fastsatt skjenkestopp klokken 24.00. Vi foreslår å innføre en forskrift om navneregistrering på spisesteder, for å styrke mulighetene for godt smitteoppsporingsarbeid hvis smitte.

Forskriften om munnbind foreslås videreført til onsdag 17. februar.

Vi fortsetter testingen av innkomne fra utland, noe vi har tatt et ansvar for. Når det gjelder testing innland fra Gardermoen og Sandefjord så avslutter vi dette fra og med søndag 31. januar. Tiltakene innført innenfor utbruddskommunene har nå fått virke en stund.

Vi anbefaler på generelt grunnlag at man begrenser reiser ut av egen kommune som medfører nærkontakt med andre. Dette er ikke en like streng anbefaling som vi har hatt siden romjula, men innebærer en fortsatt oppfordring til å prioritere antall og mengde i slike reiser. Reiser til kommuner med påvist utbrudd av den mer smittsomme virusvarianten anmoder vi som nevnt tidligere sterkt om at unngås.

Vi gjentar videre at vi oppfordrer sterkt til at alle laster ned den nye smittestopp-appen (helsenorge.no. Dette er et hjelpemiddel som øker betydelig sin relevans og virkningsgrad i takt med at flere tar den i bruk. Stjørdalinger: gjør derfor dette. Det er lite inngripende, men kan bety mye.

For øvrig går vi tilbake til nasjonale føringer og ber folk sette seg godt inn i disse, blant annet at det viktig holde nødvendig avstand til andre og at det er viktig å begrense antall nærkontakter fortsatt. Kommuneoverlegen og kommunedirektør vil som nevnt utfylle mer om hva dette innebærer.

Jeg vil takke alle i befolkning og næringsliv for den innsatsen som er blitt lagt ned siden romjula, og de oppofrelser som er blitt gjort. Nå gjelder det på den ene side å fortsatt opptre aktsomt og gjennom prioritering begrense antallet nærkontakter. Dette for å holde på det vi har oppnådd. På den andre siden gjelder det å gjennom felles innsats søke å unngå unødig aktivitet som kan bidra til at vi får den mer smittsomme virusvarianten til trøndelag. Den er påvist i Trondheim i dag, men det rapporteres heldigvis at det er kontroll på antall nærkontakter og eventuell videreføring.

Jeg gir med dette ordet videre til kommuneoverlegen.