Pressekonferanse 4. november 2020: Tiltak etter økt smitte

Her kan du lese innlegget til ordfører Ivar Vigdenes i pressekonferansen.

Kjære alle sammen

Som dere alle har fått med dere har vi i det siste opplevd en smitteoppblomstring også lokalt. Dette er uønsket, man allikevel noe vi forventet kunne skje.

Økende smitte

I forrige uke opplevde vi en smitte som helt fram til i går kveld virket å ha en videresmitte som var begrenset og oversiktlig. Vi har fortsatt oversikt, men påvist smitte har nå økt, og antallet kontaktflater tilsvarende.

Smittesporing

I pandemien er det viktig å forstå at smitteoppsporing hele tiden skjer på etterskudd. Når vi påviser smitte var disse smittet for flere dager siden, og vi må da begynne oppsporingen blant folk de rakk å møte før vi fikk satt de i karantene. Påviser vi smitte her igjen gjentas forløpet. Vi har det under kontroll nå – men kommer det ut av kontroll kan konsekvensene med bakgrunn i de tiltak vi da må iverksette til å være store samfunnsmessig. Dette i tillegg til de alvorlige helseskadene som særlig vil gjøre seg gjeldende om smitten når- og sprer seg blant eldre befolkningsgrupper.

Dit ønsker vi ikke å komme.

Følg smittevernråd og regler

På søndag kom vi med nye sterke oppfordringer om å følge smittevernråd og regler nøye:

• Vi anbefalte å begrense den sosial omgangen utenfor egen husstand eller kohort.
  • Vi oppfordret til å tenke to meter der vi tidligere sa 1 for å være sikker, i alle sammenhenger.
  • Vi tok til orde for økt bruk av hjemmekontor og/eller teamsmøter igjen.
  • Og vi ba folk om å utsette besøk til bosenter og sykehjem til vi har slått dette helt tilbake, og skjerpet besøkskontrollen. På Hegra bosenter innførte vi særlige tiltak.

Bruk av munnbind

I går morges henstilte vi til bruk av munnbind på flybussen, og varslet mulig påbud om dette ikke følges opp. I går kveld, etter de nye smittetilfellene ble påvist, stengte vi Lånke barnehage og satte Lånke skole i rød beredskap. Vi gikk lenger i fra søndagen og innførte også midlertidig besøksforbud på bosenter og institusjoner og i kommunen fram til 13. november.

Kommunen er beredt til å iverksette tiltak, og jeg har tiltro til at befolkningen følger opp.

9-dagersdugnad

I dag, ser vi oss nødt til å invitere til det jeg vil kalle en 9-dagersdugnad. I det ligger det en foreløpig tidsbegrenset og forsterket innsats i lokalsamfunnet.

Og det vi ber om er følgende:

• Vi sender ungene på skole og barnehage, og ivaretar lønnet arbeid, men ut over det inviterer vi folk til å foreta en slags tidsreise mentalt tilbake til mars.

Fra i dag og 9 dager fremover ønsker vi:

• At det er ingen tvil lenger: vi tar hjemmekontor om jobben tillater det
  • Vi går ikke på besøk til hverandre og unngår i størst mulig grad kontakt ut over egen husstand
  • Vi skjermer barneidretten, men anmoder om at all organisert og uorganisert aktivitet blant den voksne del av befolkningen avlyses eller flyttes. Det betyr at festen avlyses, møtet i velforeningen kanselleres, bingokvelden utgår, slektningetreffet blir ikke noe av og dansetreffet må vente. Vi fyller heller ikke kafebordene på kjøpesentrene med medlemmer av forskjellige husstander.
  • Vi unngår kollektivtrafikk, og bruker munnbind hvis vi må ta det allikevel og 1-meteren ikke kan opprettholdes.
  • Vi oppfordrer videre alle innbyggerne til å sette seg ned og lage liste over alle de har møtt siden 30.oktober og fortsette med dette framover.
  • Og vi presiserer at når du blir kontaktet av smitteteamet, eller selv opplever symptomer, om at du da tar kontakt føre var med egne kontakter slik at disse kan gjøres bevisst på dette.
  • For kommunens egen organisasjon og tjenesteproduksjon gjør vi i dag også flere tiltak. Elvran skole er i tillegg til Lånke blitt satt i rød beredskap. Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne inkluderes i besøksforbudet. Formannskap- og kommunestyremøte i morgen blir digitalt. Servicetorget stenges, og vi tar kun imot forhåndsavtalte besøk på rådhuset. Også dette fram til neste helg.

Ta det på alvor

Spesielt ønsker jeg å presisere at den eldre del av befolkningen nå må ta dette alvorlig. Det er for deres helse vi oppfordrer alle til å legge begrensninger på seg selv, samtidig som vi ønsker å ivareta jobb og verdiskaping i samfunnet, og la ungene våre ha det best mulig - selv under en pandemi.

Når vi nå inviterer til denne 9-dagersdugnaden så er det også med det mål for øyet nettopp at dette skal være tilstrekkelig for nå.

Ingen av oss ønsker tilbake til mars, og vi øyner forhåpentligvis et håp om en vaksine lenger ned i veien. Men ingen av oss vet sikkert hvor lenge pandemien vil vare, og vi tror det er bedre om vi nå tilpasser oss kraftig for en kortere periode, enn at enda mer inngripende tiltak må iverksettes- og for en lengre periode på et senere tidspunkt.

Målet er å slå ned den lokale smittespredningen vi nå har fått.

• Jeg kan ikke garantere at det er tilstrekkelig.
  • Jeg kan ikke garantere at det ikke vil komme skjerpede tiltak.
  • Jeg kan ikke garantere at det ikke kan komme igjen.

Men jeg kan garantere at vi hele tiden vil forsøke å gjøre det vi kan for å begrense skadevirkningene på samfunnet mest mulig, og at dette også er et uttrykk for akkurat det. Og jeg kan garantere at sannsynligheten for å lykkes er betydelig større om har alle med oss i nå å gjøre kloke valg i egne liv og familiesituasjoner.

Dette har vært- er og vil være et spørsmål om hva vi klarer sammen.

Nå klarer vi en 9-dagersdugnad.