Pressemelding 15.01.21 - God utvikling av smittesituasjonen fører til endringer i skolene

Vi føler oss trygge på at det ikke er smitte mellom barn, men at det har dreid seg om smitte fra voksne til barn. Det er fortsatt enkelte tilfeller av smitte blant skolebarn, men ingen ting tyder på at videre smitte har skjedd i skolene. Vi har bedre kontroll på situasjonen nå. Kommuneoverlegen ser derfor ikke lenger behov for like strenge regler.

Hovedbudskapet nå er at hvis en i familien er i karantene eller forkjølet med negativ koronatest, trenger ikke resten av familien å holde seg unna skole og barnehage.  Dette gjelder fra og med nå.

Nå kan alle forholde seg til de nasjonale retningslinjene for karantene. Alle som kjenner symptomer som forkjølelse, hoste, tungpust, hodepine eller feber, bes fortsatt bestille test på vanlig måte gjennom kommunens hjemmeside. stjordal.kommune.no/koronatest

Antall positive tester hittil i dag fredag er 3. - stjordal.kommune.no/status

Etatsjef Oppvekst Ann Kristin Geving og kommuneoverlege Leif E. Muruvik Vonen