Pressemelding 16. februar 2021

Mutert virus på turnè i Selbu og Stjørdal, sjekk tidspunkt for besøk på bestemte butikker og last ned Smittestopp.

Ved smittesporing er kommuneoverlegen i Værnesregionen nå tirsdag kveld gjort kjent med at smittet person (med sør-afrikansk mutasjon) har vært til stede på flere butikker i Selbu og Stjørdal. Denne varianten er kjent for å smitte selv ved lite kontakt. Mye tyder på at smitten kommer fra Trondheim.

Aktuelle datoer og steder hvor smitten kan ha blitt spredt

Torsdag 11. februar

• Selbu: Best Selbu ca. kl. 14.30-15.30
  • Stjørdal: Coop Prix Hell og Hellsenteret (REMA 1000 og Intersport) ca. kl. 16:00-17:00

Dersom du har vært i Trondheim på en av butikkene listet nedenfor i gitte tidsrom, kan du ha vært i kontakt med en som er smittet av den sørafrikanske mutasjonen av covid-19:

Onsdag 10. februar:

• Møller Bil Tunga kl 08.00 til 08.30
  • Circle K Tunga fra kl 08.30 (gjelder ikke drivstoffpumpene, bare innendørs)

Fredag 12. februar:

• Tillertorget Sport Outlet fra kl 16.30
  • Meny Tiller fra kl 17.00

Hvis du har vært til stede der på omtrent samme tid, bes du bestille koronatest snarest mulig i din hjemkommune. Ved bestilling må du oppgi hvilken butikk du har vært innom. I ventetiden på prøveresultatet vil vi at både du og alle i din husstand skal holde seg unna andre, i frivillig karantene. Dette er det svært viktig at du følger til punkt og prikke, viruset er svært smittsomt.

Last ned Smittestopp og du bidrar til å stoppe smitten!

Vi vil på det sterkeste oppfordre samtlige innbyggere i Værnesregionen til å laste ned og ta i bruk appen Smittestopp. Om mange nok bidrar vil vi på denne måten få en mer effektiv og målrettet smittesporing, som igjen kan hindre mer inngripende og generelle tiltak. Du kan laste ned Smittestopp her:

Smittestopp (helsenorge.no)

Appen Smittestopp benytter bluetooth-teknologi til å kommunisere med andre telefoner som har Smittestopp installert, og fungerer ved at telefonen utveksler tilfeldige anonyme nøkler med andre telefoner du kommer i nærheten av. Smittestopp lagrer all informasjon lokalt på telefonen din og deler ikke informasjon om hvem du er med noen andre, med mindre du selv velger å registrere deg som smittet. De du har vært i nærheten av vil via appen få et varsel om at de har hatt nærkontakt med en smittet person, slik at de kan gå i karantene og teste seg så fort som mulig. De vil aldri få vite hvem du er.

Takk for at du følger oppfordringen.

Leif Edvar Muruvik Vonen                   Tor Jakob Reitan                         Stig Roald Amundsen
kommuneoverlege                               kommunedirektør                        kommunedirektør
Værnesregionen                                  Stjørdal kommune                      Selbu kommune