Pressemelding 27. oktober 2021 - Korona-info

Over halvparten av de som nå får covid-19 er fullvaksinerte.

- Vaksinen er en «fribillett» til aktivitet, men ingen «rustning» mot smitten.  Den beskytter deg mot alvorlig sykdom, men du kan fortsatt bli smittet og smittsom, sier kommuneoverlege Leif Edvard Muruvik Vonen som oppfordrer folk til fortsatt å ta sine forhåndsregler.

Stjørdal har fått bekreftet 14 smittede de siste 9 dagene, og 10 av dem var fullvaksinert. Smittetallet ville tilsvart 130 i Trondheim, fordi der bor ca. 10 ganger så mange.

Vi ser at smitte i økende omfang spres blant fullvaksinerte. Sporingsarbeidet har avdekket smittespredning blant annet på møter i lag og foreninger med godt voksne og eldre personer, i tillegg til i husstander og i en barnehage.

Ca. 90% av kommunens voksne befolkning i Værnesregionen er vaksinert, og det er flott. Uvaksinerte har en større risiko enn de vaksinerte. Vaksinen utgjør en god bremse på spredning i samfunnet, slik at vi kan ha butikker, skoler og arbeidsplasser åpne. Men vi får stadig informasjon om at trøndere blir innlagt på sykehus med covid-19, så det er grunn til å være på vakt.

Noen generelle råd

Nå som smitten øker rundt oss og vi ser nabokommuner har utbrudd i skoler der mange er vaksinert, må vi være forsiktige. Nå har vi også forkjølelser som smitter, og RS-viruset sirkulerer og gjør noen små barn syke. I tillegg ruster vi opp mot influensasesongen med vaksine. De generelle rådene mot smitte av koronaviruset virker også mot disse andre virusene.

HOLD-reglene er fortsatt befolkningens våpen mot smittespredning:

• Hold deg hjemme hvis du er syk.
  • Hold hendene rene.
  • Hold kontakt med de du er glad i.

Mine råd nå er i tillegg:

• Hold gjerne litt avstand til andre personer innendørs!
  • Butikker, offentlige bygg og arbeidsplasser anmodes om å fortsatt ha håndsprit lett tilgjengelig!
  • Be om test på kommunens teststasjon hvis du blir forkjølet!

Leif Edvard Muruvik Vonen, kommuneoverlege i Stjørdal, Meråker, Selbu og Tydal

Tlf.: 915 10 792