Pressemelding 30. mars 2021

Lokalt smittetilfelle meldt i går – nærkontakter er testet.

Vi har det siste døgnet drevet aktiv snittesporting og testet en rekke nærkontakter av smittet person på Stjørdal. Ingen av nærkontaktene har testet positiv, vi er derfor lettet og det gir oss en optimisme som vi vil dele med dere alle selv om smittesporing fortsatt pågår.

Takk til befolkningen for at dere lojalt følger smittevernsrådene, påska er ikke over men vi tillater oss å være optimister. Alles innsats, alles forsakelser med tanke på sosial omgang, fest og moro - alles lojalitet til å bruke munnbind i butikkene selv om det ikke  er påbudt, gir resultater! La dette være motivasjon nok til å holde ut litt til når vi vet at mutert virus er ekstremt smittsomt, sier Reitan.

Mye tyder på at smittetilfellet i går ikke har kilden i Trøndelag og mye tyder på at den smittede heller ikke har smittet noen i Trøndelag. Den smittede har vært på jobbreiser i Norge i og utenfor Trøndelag, men ikke i røde kommuner sørpå, og smittesporing pågår fortsatt. Det jobbes med å finne en hver mulig smittekilde i og utenfor Trøndelag som kan være relevant i forbindelsen med reisene, men enda er det ikke funnet frem til smittekilden.

Men vi understreker – mye tyder på at smitten ikke kommer fra Trøndelag og at vedkommende ikke har smittet noen i Trøndelag.

Den nevnte festen i gårsdagens pressemelding har med stor sannsynlighet ikke skapt noen smittesituasjon, og det er også svært tilfredsstillende.

Mvh

Tor Jakob Reitan                                           Leif Edvard Muruvik Vonen
kommunedirektør                                          kommuneoverlege