Pressekonferanse 14. april 2021

Her kan du lese innleggene til:

• Bente Næverdal, etatsjef teknisk drift
  • Jarle Førde, kultursjef
  • Leif Edvard Muruvik Vonen, kommuneoverlege

Innlegget til Bente Næverdal, etatsjef teknisk drift

Når det gjelder idretts- og andre fritidsaktiviteter, så er de nasjonale retningslinjene fra fredag 16. april som følger:

For innendørs aktivitet gjelder følgende:

• Barn og unge under 20 år kan trene og delta på fritidsaktiviteter som normalt. De unntas fra anbefalingen om 1 meters avstand når det er nødvendig for å drive med aktiviteten.
  • Voksne over 20 år kan drive organisert aktivitet i grupper på inntil 10 personer, så lenge de kan holde minst 1 meters avstand.
  • Maks 10 personer på innendørs arrangement uten faste tilviste sitteplasser, men likevel inntil 50 personer på idretts- og kulturarrangementer som samler deltakere under 20 år som tilhører samme kommune.

Vi åpner derfor idrettshaller og andre lokaliteter hvor aktiviteter foregår (f.eks gymsaler) i henhold til disse retningslinjene fra fredag.

Svømmehall vil åpne kun for organisert aktivitet som nevnt tidligere, ikke for offentlig bading

For utendørs aktivitet gjelder følgende regler:

• Barn og unge under 20 år som driver med idretter som ikke innebærer nærkontakt, kan delta i idrettsarrangementer utendørs som samler deltakere fra samme idrettskrets eller region der region brukes som geografisk inndeling
  • Voksne kan drive organisert aktivitet så lenge de kan holde 1 meters avstand.

For øvrig kan toppidrettsutøvere trene som normalt både utendørs og innendørs.

Til slutt så ønsker vi at all aktivitet på treningssenter, både individuell trening og gruppeaktiviteter, skal bookes på forhånd. Denne ordningen vet vi at mange treningssenter også har i dag. Her anbefales heller ikke reising på tvers av kommunegrensene.

Innlegget til Jarle Førde, kultursjef

Gledelig at vi har kommet oss fint ut av det siste utbruddet i kommunen.

Kulturlivet har vært utsatt under pandemien og Kimen kulturhus har blitt nedstengt 4 ganger.

Derfor er det bra at vi denne gang kan komme med et budskap om at vi letter på tiltak og anbefalinger og at vi kan åpne dørene for publikum igjen fra torsdag 15. april.

For kulturarrangement:

• Vi er spesielt glade for å kunne åpne Storsalen fra fredag 16. april for 100 publikummere på tilviste plasser. Men vi er ikke anbefalt å åpne for publikum utenfor kommunen.
  • Vektersalen får muligheter for 70 til 80 på tilviste plasser.
  • Kinoen vil gå med kapasitet 20 i hver av de tre salene torsdag 15. april og 50 - 100 fra fredag.
  • Biblioteket får normal åpningstid.
  • Kulturskolens undervisning går som normalt.
  • Carbon fritidsklubb åpner igjen torsdag 15. april med noe begrensninger på antall besøkende (20).

I kommunen gjør vi det vi kan for å opprettholde aktiviteter for barn og unge.

Innlegget til Leif Edvard Muruvik Vonen, kommuneoverlege

Smittesituasjonen i Stjørdal er under kontroll.

Vi er fortsatt en kommune med et smittetrykk, men vi ser ingen overraskende funn – de som har fått positiv prøve de siste dagene har allerede vært satt i karantene. Smittesporerne følger opp og vurderer fortløpende hvor det kan være ekstra risiko – og vi tar heller for mange enn for få til test eller karantene.

Sjansen for å treffe noen med smitte fritt på gata er nå nede på nasjonalt nivå – smitte må alle regne med finnes her og der, og kan lage utbrudd hvor som helst når som helst.

21 personer er hittil påvist smittet i vårt utbrudd i Stjørdal, 17 av disse befinner seg i Stjørdal nå. Ingen er blitt alvorlig syk hos oss, heldigvis. Vi har fått meldt fra lab at utbruddet er av virus med britisk variant.

Noen nærkontakter var litt vanskelig å få kartlagt, dels er det en del med smitte som har vanskelig for å huske alt klart, dels tror vi at det er litt vegring mot å fortelle om alt og alle som har foregått. Vi minner om at det er pliktig å snakke med oss når vi spør om mulige smitteveier.

Ingen av de vi har funnet i dette utbruddet hadde Smittestopp aktivert. Hvis de hadde det, hadde mange av nærkontaktene blitt varslet opptil flere dager tidligere. Det er viktige dager for å sikre god og trygg karantene!

Hvis du nå tror du er nærkontakt med noen som er smittet, og ikke har blitt kontaktet, bes du ta kontakt for test så snart som mulig. Likedan hvis du er forkjølet eller har vært i situasjon som du har behov for å sjekke deg etter.