Pressemelding 11. april 2021

Status etter utbrudd og smittesporing.

Stjørdal kommune har fått ett positivt prøvesvar i dag og denne har ingen kobling til smitteutbruddet. Vi jobber med å finne kilden. Nærkontakter er satt i karantene, og blir testet fortløpende. Vi har fått inn ca. 300 prøvesvar fra i går, og venter de siste 65 senere i kveld. I dag har vi tatt 186 prøver.

Dette er tilfredsstillende ut fra situasjonen, men vi er ikke der at vi kan senke skuldrene nå. Mange av dagens prøver er prøve nr. to fra nærkontakter, og vi antar at noen av disse kan være positiv. Totalt antall i dette smitteutbruddet er nå på 17, etter at en av testene fra tidligere viste seg å være en falsk positiv.

Omkring 100 personer er i smittekarantene nå. Vi har hatt til sammen over 700 personer i ventekarantene i løpet av helgen, men nå er det bare vel 60 igjen, som vi håper å få avklart i kveld. Flere hundre som i helga har vært tålmodig i ventekarantene, kan tre ut av denne og her blir hver enkelt varslet.

Vi beholder skolene på gult beredskapsnivå.

Vær lojal til de tiltak som ble meddelt av ordfører i pressekonferansen fredag 9. april, for eksempel; bruk munnbind ute blant folk, fortrinnsvis hjemmekontor, hold 2 metersgrensen og forleng gjerne alenehelgen til nærmere beskjed gis over helga. Det vises til at det vil  bli en pressekonferanse i løpet av tirsdag 13. april

Vaksinering pågår etter planen

Vi har nå vaksinert 4631 stjørdalinger, og neste uke settes 834 doser som for øvrig er rekord i antall doser på en uke.

Med vennlig hilsen
Tor Jakob Reitan                                           Leif Edvard Muruvik Vonen
kommunedirektør                                            kommuneoverlege