Pressemelding 12. desember

Situasjonsrapport om nye smittede i Stjørdal.

Klokken 19:30

De siste to døgn har vi fått flere smittede på Stjørdal, i kveld har tallet økt til 11. Smittesporing pågår for fullt, for å avgrense og finne kilder.

Kommuneoverlegen har i samråd med kommunedirektøren derfor besluttet skjerpede tiltak i hele etat Omsorg fra og med i kveld, etter at en ansatt ved Hegra bosenter har fått påvist smitte. Det innføres besøksforbud, og ingen kan jobbe på tvers av avdelinger fremover. I tillegg settes krav om munnbind ved Hegra bosenter.

Det blir foretatt testing med hurtigtest ved Hegra bosenter i morgen, søndag 13. desember både av beboere og ansatte. Ansatte, beboere og pårørende blir løpende orientert om hvordan de skal forholde seg.

Disse tiltakene er helt nødvendige fordi det er nå vi må aksjonere for å forhindre alvorlig utbredelse av sykdom. Med rask handling nå får vi også begrenset unødig mye karantenefravær inn mot jul.

En klasse ved Aglo vgs. og en klasse ved Ole Vig vgs. settes i karantene fordi de har hver sin elev som har testet positivt. Flere lærere er også i karantene samtidig. Den enkelte blir varslet om når de kan få testet seg.

I løpet av fredag og lørdag har vi satt ca. 100 personer i karantene på Stjørdal, men tallet kan stige etter hvert som vi har kontakt med aktuelle personer.

Vi gir oss ikke
Stjørdal kommune setter inn all kraft for å stoppe smittespredningen og vi vil minne alle stjørdalinger om at det er viktig å ta vare på hverandre i denne tiden, spesielt at de som er smittet eller i karantene får oppmuntring og støtte. Det er fortsatt viktig å bestille tid for test hvis du kjenner symptomer som forkjølelse, halsvondt, hoste, feber eller annet som ligner på Covid-19.

Vi gjentar ordførerens budskap fra tidligere pressekonferanser – ingen må føle skam for å være smittet, den belastningen i tillegg til sykdommen fortjener man ikke. Sykdommen kan i utgangspunktet ramme hvem som helst av oss.

Vi oppdaterer løpende status på vår hjemmeside.

Ny status vil bli meldt innen kl. 16 i morgen, søndag 13. desember.

Leif Edvard Muruvik Vonen
kommuneoverlege

Tor Jakob Reitan
kommunedirektør

Klokken 13:23

Vi opplever igjen en ny lokal smittebølge som har gjort at vi setter inn ekstra ressurser nå, sier kommunedirektør Tor Jakob Reitan.

Vi har fått en kraftig påminnelse – igjen – om at situasjonen er skjør og absolutt ikke over her på Stjørdal. Her er en kort situasjonsrapport:

Vi har siden torsdag 10. desember 9 smittede. 1 smittet torsdag, 6 smittet fredag og de siste 2 ble meldt inn i dag lørdag. Vi jobber på spreng for å isolere og stanse spredning – dette er utfordrende akkurat nå.

Vi jobber aktivt nå i flere miljøer, blant annet er vår integreringsenhet i full jobb med å varsle enkelte miljøer som er utsatt nå.

Det er også gjort tiltak rundt Hegra Bosenter som har påvist smitte hos en ansatt, men dette må vi få komme tilbake til med ytterligere informasjon senere i dag.

Klokken 11:38:

Stjørdal kommune har fått meldt 6 nye positive koronatester det siste døgnet, 1 fredag ettermiddag og 5 sent fredag kveld.

Smittesporing, isolering og karantene er i full gang, og mange settes opp til testing. Vi har ikke bekreftet kilde til alle ennå, så vi leter også etter dette. Også hos oss er flere av de smittede tilknyttet et innvandrermiljø. Informasjonstiltak og smittesporing gjøres målrettet omkring sosiale kontakter og arbeidsplasser til de smittede.

Omfang av testing og karantene er foreløpig uklart, men vi kan oppdatere informasjon om dette mot kvelden lørdag, sier kommuneoverlege Leif Edvard Muruvik Vonen.