Pressemelding 13. april 2021

Tre positive prøver hittil i dag.

Vi har påvist engelsk mutert virus på Stjørdal

Stjørdal kommune har hittil i dag fått 3 nye positive prøvesvar. Alle er i karantene fra før.

To av de tre positive er i Stjørdal og tilhører smitteutbruddet. Utbruddet teller dermed hittil 20 personer totalt, 16 av disse er fortsatt på Stjørdal.

Vi har fått bekreftet gjennom to prøver at dette dreier seg om engelsk mutert virus. For oppfølgingen av utbruddet og nærkontaktene har ikke dette noen ekstra innvirkning, vi må alltid ta høyde for at smitteevnen i viruset er høy. Men det er minst like viktig å holde avstander nå som førstander.

Den tredje smittede er i karantene i annen kommune, og følges opp der.

Gjennom kontakt med smitte i nabokommuner er de videregående skolene igjen berørt med ventekarantene. Dette gjelder en klasse på Ole Vig videregående skole og en klasse ved Aglo videregående skole. Til sammen gjelder dette 44 elever og 16 lærere på de to skolene.

Vi venter fortsatt på 24 prøvesvar fra i går og vi vil som vanlig orientere løpende om situasjonen. Vi minner om pressekonferanse i morgen, onsdag 14. april klokken1400.

Ellers er vi godt bemannet og på høyde med situasjonen.

Tor Jakob Reitan                                     Leid Edvard Muruvik Vonen
kommunedirektør                                    kommuneoverlege