Pressemelding - 15.11.20 - Covid-19 status

En hektisk helg går mot slutten, og arbeidet har gitt resultater.

Iherdig innsats fra smittesporingsteamet, i samarbeide med en befolkning som har deltatt på 10-dagersdugnaden, har medført at vi mener å ha rimelig god kontroll. Vi har totalt i dag 166 i karantene, for øvrig er situasjonen nå slik:

Statusrapport fra Stjørdal kommune

• Vi har fått en positiv test i dag søndag som var forventet fra en som allerede er i karantene.
  • Fra Lånke skole har vi ingen tegn til smitte. Alle har testet negativt.
  • Fra Halsen ungdomsskole er det heller ingen tegn til smitte. Alle tester er negative.
  • I Taraxacum barnehage er to ansatte i hjemmeisolasjon og mange i karantene.
  • På rådhuset er 12 ansatte i karantene etter at en ansatt fikk påvist smitte før helga. Alle nærkontaktene har testet negativt.
  • I samarbeid med både Trondheim og Malvik kommune leter vi målrettet etter mulige smittekilder, og melder folk i karantene.
  • Flere av de som har vært syke og isolert siden 30.10. begynner nå å få komme ut og i aktivitet igjen, men de fleste er fortsatt i et forløp med oppfølging fra fastlege og delvis Luftveispoliklinikken.
  • Totalt har vi siden 30.10. fulgt opp 34 smittede.

-Smittekilde har i flere tilfeller vært vanskelig å finne, vi har ikke funnet sikker sammenheng mellom to forgreininger på Stjørdal, så jeg vurderer at vi har hatt minst to grupper smittede som har ukjente smittekilder, sier kommuneoverlegen.

Kontaktpersoner:
Leif Edvard Muruvik Vonen