Pressemelding 16. mai 2021

2 nye smittede i dag 16. mai – flere i karantene.

Vi har i dag registrert to smittede etter hurtigtester. Endelig svar kommer i morgen, men vi forholder oss nå som om de er påvist positiv.

Både familiemedlemmer og kollegaer av de smittede settes nå fortløpende i karantene, og vi ser at dette har forgreininger til utbrudd i Melhus, Orkland og Trondheim.

Smittesporingsteamet jobber aktivt med saken utover dagen og kvelden, og vi må understreke at smittesituasjonen hos oss fortsatt er skjør. Vi går inn mot 17. mai og det er heller ikke i år forsvarlig å ha store familieansamlinger eller sosiale treff for øvrig, dessverre.

De fleste av oss savner sosiale treff med eller uten alkohol nå, men det er for tidlig å begynne å ta igjen det tapte. Får vi nye store oppblomstringer kan mye av de forsakelsene også næringslivet har måtte tåle være forgjeves. Husk å følge de nasjonale bestemmelsene, det er de som gjelder hos oss nå med unntak på flyplassen hvor det er påbudt med bruk av munnbind.

Hold avstand og bruk munnbind – det er fortsatt vår sterke anmodning

De siste ukene har vi fått meldinger om, og vi observerer selv også, at mange kanskje ikke er like nøye med å bruke munnbind på butikker eller sørge for å opprettholde minst en meters avstand. Vi har stor forståelse for at mange begynner å bli sliten av tiltak, men vi ber om at vi for alles beste holder ut en stund til slik at vi forhåpentligvis kan åpne samfunnet igjen utover sommeren og høsten.

Vi vil benytte anledningen til å ønske alle en rolig og smittefri 17. mai!

Med vennlig hilsen

Tor Jakob Reitan                                           Leif Edvard Muruvik Vonen
kommunedirektør                                          kommuneoverlege