Pressemelding 22. april 2021

Fortsatt påbudt med munnbind på Værnes til og med 21. mai.

Stjørdal kommune må som vertskommune ta et ekstra ansvar for å forbygge at smitte spres på og ut fra Trondheim lufthavn Værnes. Det er et økende antall som reiser fremover, både innenlands og utenlands.

I fly og på flyplass må en påregne at en kommer i nærkontakt med mange mennesker fra fjern og nær og vi ønsker å mine om at vi ikke er kvitt viruset enda.

Formannskapet har derfor i dag forlenget sitt påbud om bruk av munnbind på Trondheim lufthavn Værnes til og med fredag 21. mai. Påbudet gjelder fortsatt for alle på flyplassen og ved kollektivtransport videre etter flyreise.

Generelt om situasjonen

Smittetrykket her akkurat nå er lavt, mens risiko for å få ny smitte hit er fortsatt svært stor. Lokalsamfunnet er sårbart for utbrudd, det ble nylig vist da vi fikk krevende utbrudd i Stjørdal og Steinkjer. Disse er nå under kontroll.

Kommuneoverlegen vil presisere de viktigste rådene til alle:

HOLD-reglene vil redusere muligheten for større smitteutbrudd lokalt

• Hold avstand til alle rundt deg
  • Hold hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk  – obs! Be om test!
  • Hold kontakt med de du er glad i – obs! Ha få nærkontakter!

Munnbind anbefales fortsatt sterkt for alle innbyggere der man må komme tett på folk – i buss og tog, i butikker og kjøpesenter, ved restaurantbesøk og arrangementer.

Mvh
Tor Jakob Reitan                                              Leif Edvard Muruvik Vonen
kommunedirektør                                             kommuneoverlege