Pressemelding 28. juli 2021

To nye smittede på Stjørdal, situasjonen er under utvikling.

Det er meldt om to positive tilfeller i Stjørdal siden i går kveld. En av dem er bekreftet ved PCR (indeks) sent tirsdag kveld, mens det andre tilfellet er en nærkontakt av indeksen og testet positivt på hurtigtest i dag, onsdag. Vi avventer et PCR-svar på det andre tilfellet. Begge er unge menn under 20 år. Med dette har vi 3 positive tilfeller som vi følger opp på Stjørdal i uke 30.

Smittesporing er i gang og 21 personer er satt i nærkontakt-karantene så langt. De fleste i nærkontaktkarantene er innbyggere i Stjørdal, mens en nærkontakt finnes i Meråker. Situasjonen er under utvikling og derfor er tallene mht. nærkontaktene usikre.

Vær obs dersom du har vært på Kimen 27. juli

Vi har også blitt opplyst at smittetpersonen var på Kimen på 27. juli. Vi oppfordrer alle som har vært i området utenfor biblioteket, men ellers i 1. etasje på Kimen 27. juli mellom kl. 15:00 – kl. 18:00 om å teste seg tidligst 29. juli.

Som det ser ut nå kan det være ungdomsmiljø i Stjørdal som kan være rammet. Vi ber særlig ungdommene om å være forsiktige fremover grunnet den lokale smittesituasjonen.

Fortsatt påbud med munnbind på Trondheim lufthavn Værnes

Husk at det fortsatt er påbudt med munnbind når du er på Trondheim lufthavn Værnes.

Oppfordring

Kommunedirektøren og kommuneoverlegen vil til slutt oppfordre alle til å ta individuelle valg slik at smitten reduseres og ikke eskalerer. Myndighetene utsetter gjenåpning med 2 uker på grunn av stor usikkerhet, dette er også en påminnelse om at pandemien ikke er over.

Smitten er dessverre fortsatt ikke langt unna oss, og vi vil minne om at vi fortsatt anbefaler sterkt munnbind i butikker, kjøpesenter etc. Det er sommer og lett å glemme seg nå, men vi bør til fellesskapets beste bare holde ut en stund til enda.

Vi minner igjen om :

God sommer!

Yogindra Samant                                                                    Tor Jakob Reitan
ass. Kommuneoverlege Værnesregionen                              kommunedirektør