Pressemelding 11.01.21 – oppsummering av en hektisk covid19 dag

Totalt har vi 6 nye positive i dag.

Vi har avsluttet en krevende dag og kveld for mange ansatte, elever og foresatte. Men nå kan vi slå fast at mange barn og ansatte i Espira barnehage er testet negativ med hurtigtest, og dette er vi veldig glade for på deres vegne. Vi venter allikevel på en del svar fra lab på de som tok begge typer tester.

Ved Stokkan ungdomsskole er mange elever og lærere testet, og også der kan vi melde at alle hurtigtester er negative.

Et stort antall nærkontakter i Halsen barneskole og Ole Vig testes i morgen, og nærkontakter av nærkontakter er bedt om å avvente oppmøte i skoler eller barnehager etter kommunens regler, som fortsatt gjelder for disse. Tilsvarende gjelder i Etat Omsorg som også har «rød» beredskap.

Med betydelig antall miljøer og personer som nå er involvert, tar det noe tid å få full kontroll på om smitten har gått videre. Dette fører dessverre også til at langt flere enn normalt blir henvist til hjemmeundervisning ved både Ole Vig vgs, Stokkan Ungdomsskole og Halsen Barneskole.

Vi vil berømme skolens ansatte, elever og foresatte evne til å improvisere og være løsningsorientert – oppgavene løses godt ut fra slik situasjonen er, synes vi.

Pågang fra nærkontakter

Kommunens Koronatelefon og bestillingsportalen opplever pågang fra nærkontakter for testing. Når teamet sporer de potensielle smitteveiene er tidspunkt for kontakt og tidspunkt for test satt i en sammenheng. Nærkontakter blir derfor kontaktet for å bestille dette til riktig tid, og ikke for tidlig.

Vi må også minne om at et negativt svar ikke avbryter karantenen! Smittesporingsteamet må få ta ansvar for sluttdatoen din, dette håper jeg de det gjelder legger seg på minnet.

Hva blir tiltakene etter 18. januar?

Mange ringer og spør om hva som gjøres etter denne tiltaksperioden, men dette er det for tidlig å konkludere på nå. Kommunens ledelse vil bruke helga til å gjøre en grundig analyse av situasjonen, og vi kommer til å innkalle til en pressekonferanse mandag 18. januar klokken 11:00 hvor tiltak gjeldende fra 19. januar blir kunngjort.

Tor Jakob Reitan og Leif Edvard Muruvik Vonen
kommunedirektør og kommuneoverlege