Pressemelding 29. mars 2021

Vi har igjen smitte på Stjørdal.

2 smittetilfeller på Stjørdal – advarer også mot festing

Det ble kun 44 dager på rad uten smitte på Stjørdal fordi på den 45 dagen ble denne gode trenden brutt.

Stjørdal kommune har i dag dessverre fått meldt to positive tilfeller. Da er vi i gang igjen, og vi er klare for å følge opp aktivt fremover.

Ett tilfelle gjelder innreise fra utland og vedkommende er i sikker karantene, den har vi kontroll på, sier Reitan.

Det andre tilfellet er mere usikkert fordi dette er lokalt. Kommuneoverlege og hans team sporer nå aktivt etter mulig kilde - nærkontakter er satt i karantene og de er testet. Vi har ventet i hele kveld på de endelige svarene, fordi disse kan gi oss viktig kunnskap om mulig kilde. Svarene har ikke kommet ennå men vi velger å gå ut med info bredt nå for å være åpen om situasjonen.

Vi vet derfor foreløpig ikke om vi står inne i et utbrudd, eller om dette er en start på et utbrudd.

Påskefesting er svært uheldig men det foregår – det må unngås

Våre undersøkelser i dag viser at det er avholdt en privat fest med 12-14 deltakere på lørdag. Det er svært uheldig og klanderverdig i den situasjonen Norge er i dag. Men vi understreker at det er usikkert om denne unødvendige festen er relevant for smittesituasjonen vi har nå.

Tor Jakob Reitan                          Leif Edvard Muruvik Vonen
kommunedirektør                         kommuneoverlege