Pressemelding 30. mai 2021

Situasjonen er verre nå enn før helga, kriseledelsen møtes kl. 10.00 i morgen

I går kveld fikk vi ytterligere 2 positive prøvesvar og i dag fikk vi 4 positive. Alle prøvesvar fra i går er nå besvart.

Smitten knyttes til nærkontakt med kjente smittetilfeller fra de siste dagene, men opphavet til smitten og hvilken vei den har gått er fortsatt uavklart. Dette jobbes det med.

Vi har 493 karantene og ca. 700 i ventekarantene i Stjørdal, og vi følger opp 24 positive. Aldersfordelingen er 8 personer under 10 år, 1 person i tenårene, 6 personer i 20-årene, 6 personer i 30-årene, 2 personer i 40-årene og 1 person i 50-årene.

I dag er det testet omlag 170 personer. Som i Trondheim er det nå økende sannsynlig at det finnes smitte i lokalsamfunnet rundt oss som vi ikke har full kontroll på.

Utbruddet omfatter nå Lånke skole og barnehage, Tønsåsen Barnehage, Fosslia Skole, Ole Vig VGS og Aglo VGS. Situasjonen er fortsatt uavklart, og klasser går inn og ut av ventekarantene. Smitten har kommet inn i skolene og barnehagene, men vi jobber mot at den skal få skikkelig fotfeste. For å lykkes med dette kreves god etterfølgelse av karantene samt noen skjerpende grep.

Oppvekstetaten ved Ann Kristin Geving sier at det innføres en ytterligere skjerping i skolene fra i morgen og på ubestemt tid. Alle møter for ansatte etter undervisningstid gjennomføres digitalt.  Arbeidslivsfag og valgfag i ungdomsskolene gjennomføres også digitalt, for å unngå at elever og lærere møtes på tvers av sine faste kohorter/klasser. Nå gjør vi det vi kan for å holde skolene mest mulig åpne, sier Geving.

Situasjonen i Trondheim er også fortsatt svært utfordrende, og vi samarbeider tett nå. Vi hadde møte i Trondheimsregionen, FHI, Helsedirektoratet og Statsforvalteren nå i ettermiddag for å få et felles ståsted, sier Reitan som har innkalt kriseledelsen til møte i morgen kl. 10.00.

Følg påbud og anmodninger – svært viktig fortsatt

Kommuneoverlege Leif Edvard Muruvik Vonen gjentar på sterkeste at alt besøk til Trondheim som ikke er strengt nødvendig opphører eller utsettes. All idrettslig og kulturell aktivitet ble anbefalt satt på vent en uke frem til 3. juni, det er enda mer avgjørende nå at dette følges enn da budskapet ble lagt ut på fredag, sier Vonen. Nå trenger vi å skaffe oss bedre kontroll snarest.

Tor Jakob Reitan, kommunedirektør og Leiv Edvard Muruvik Vonen, Kommuneoverlege

Kommuneoverlege Leif Edvard Muruvik Vonen - Klikk for stort bilde