Hekker, busker og trær ved veg og fortau

Har du hekk, busker og trær ut mot gangvei, fortau og vei, må du sørge for at de ikke hindrer fri sikt og skaper trafikkfarlige situasjoner. Busker og trær på din eiendom skal ikke vokse ut over sideareal til gangvei/fortau og vei.

Regler for trafikksikker vegetasjon

• Fotgjengere, rullestolbrukere, syklister og andre må ikke tvinges ut i vegbanen på grunn av vegetasjon.
  • Ved kryss, avkjørsler og svinger, som krever fri sikt, skal vegetasjonen ikke være høyere enn 50 cm. Også når det har snødd. Små barn rundt hjørnet må være synlige for bilister og syklister.
  • Greiner fra trær over fortau, gang- og sykkelvei og sykkelfelt må henge minst 3,0 meter over bakken. Fri høyde over kjørevei skal være minst 5,0 meter.
  • Hekk, busker og trær skal ikke skjule trafikkskilt, veinavnskilt, signalanlegg eller gatelys.
  • Trafikanter, utrykningskjøretøy, renovasjonsbiler og vedlikeholdsmaskiner må ikke bli hindret av greiner eller vegetasjon som gjør veien smalere.
  • Klipp hekker og busker slik at de ikke vokser ut over eiendomsgrensen din, og ut over sideareal til veg (vegskulder og veggrøft mm.).
  • Du må rydde opp greiner som knekker og faller ned og hageavfallet etter at du har klippet hekken.

For illustrasjoner anbefaler vi å se på informasjonsbrosjyren til Statens vegvesen om vegetasjon ved veg. I denne er det greie illustrasjoner.

Hva skjer hvis du ikke klipper trafikkfarlig hekk?

Hvis hekker og busker ved fortau og vei ikke blir klippet, kan kommunen pålegge grunneieren å klippe.

Når naboens hekk er problemet

Naboer som minner hverandre vennlig om å klippe trafikkfarlig vegetasjon, er gode naboer. Kommunen kan ikke ta nabopraten for deg dersom du mener en hekk eller busker i nabolaget må klippes.

Kommunens hekker og busker langs kommunal veg

Du kan melde fra om hekker og busker kommunen bør klippe ved å registrere saken på SiFra - meld feil .
Vegetasjonen langs statlige og fylkeskommunale veger er Statens vegvesen eller Trøndelag fylkeskommune sitt ansvar. I så fall sender vi varslet videre til dem.