Vig kom med i styret for Den Norske Dramatiske Skole, og han ble tidlig oppmerksom på den store muligheten teatret hadde for å fremme tanker – ideer og kulturimpulser. Men da måtte man ha et teater som både i repertoar og replikk kunne forståes av folk flest. På landets hovedsene ble det for det meste spilt danske og andre utenlandske stykker, attpåtil med danske aktører. Med Ole Vigs store innsats, fikk Folkeopplysningsselskapet grunnlagt det Norske Theater i Kristiania i 1852. Som kunstnerisk leder ble Henrik Ibsen tilsatt. Ansettelsesvilkårene som er protokollert viser tydelig hvilken stor innflytelse og posisjon Ole Vig hadde i norsk åndsliv på den tida. Her heter det: «Hr. Henrik Ibsen ansvarer for theatrets kunstneriske drift —- men han haver at conferere med herr Ole Vig før han antager et stykke til opførelse og ligeledes skal skje før antagelse af skuespillere til besettelse af rollerne».
På den litterære siden, analyserer forfatteren Torstein Høverstad forholdet mellom Henrik Ibsen og Ole Vig. Høverstad hevder at det som drog Ibsen sterkest til Ole Vig, var Vigs usvikelige tro mot sin livsgjerning, hans store tro på folket og hans vidsynte, praktiske fedrelandskjærlighet. Både i poesi og prosa, og i hele sitt virke utformet Ole Vig disse egenskaper som var det bærende i hans karakter.
For den unge Ibsen og Vinje var Ole Vig et mannsideal som de begge verdsatte svært høyt. Ved Ole Vigs død satte begge ord på det hver på sin måte. Vinje i sitt vakre minnekvad «Velfara til Ole Vig». Her er det det mandige, trofaste og det nasjonale han dikter om. Det er ingen hendelse i 1850-årene som så sterkt oppfordrer Vinje til å samle seg om en høy tanke – det nasjonale- som Ole Vigs bortgang, bare 34 år gammel.
Ibsen har klart og tydelig lagt fram sitt syn på Ole Vig i minnediktet han skrev og fremførte med teaterorkestret. Det er ikke teaterdirektøren Ole Vig han dikter om, men folkeoppdrageren.
Diktet begynner slik:
Stridsmann! hvil; din Kampdag er tilende,
Ei dens dybe Sverdhug brænde
Meer dit ædle Bryst!
For det kjæreste du vidste,
For dit Folk, du til det sidste
Stred den tunge Dyst.
Omkring midten av forrige århundre, var det en trend i all diktning å benytte enkle, lett forståelige ord for de stemninger og følelser man ville ha fram. Her kom Bjørnson i en særstilling som mesteren til å få hverdagsord og hverdagsliv til å bli vakker poesi. Setningen «Vi elsker dette landet!» går inn som enkle og klare ord for noe som uttrykker våre innerste følelser for fedrelandet.
Men som Halvdan Koht uttrykker det, er ikke Bjørnson alene om å gjøre dette. I Norge har han et forbilde i Ole Vig. Selv om Vig ikke regnes blant de helt store diktere, viser han mye av sin hjertevarme i diktningen. Ole Vig ønsket å dikte for selve folket, den store allmuen, og derfor la han vekt på å ordlegge tanken så enkelt som mulig. I fedrelandssangen han skrev (1851), «Blandt alle lande i Øst og Vest» begynner hele syv vers med ordene «Jeg elsker» som en lovprisning til de gamle fjell, skogen, havet og folkelivet.
Bjørnson sang nok ofte Ole Vigs fedrelandssang, med alle kjærlighetsytringene til landet. Han fant det derfor kanskje naturlig senere å ta det opp i sin egen nasjonalsang, «Ja, vi elsker dette landet».
Det enkle folkelige språket som folk forstod uten å ha lært latinsk setningsoppbygging, har Bjørnson så treffende skildret i romanen «En glad Gut» hvor Øyvind (som på mange måter ligner Ole Vig) skriver heim til sine foreldre om hvor lett det er å lese alt som Ole Vig har skrevet.