Jakten på Ole Vigs første bok

Søndag 01. september 1850 sto en beskjeden annonse i Morgenbladet om en ny bok, «Ole Pedersen Høilands fuldstendige Liv og Levnet», skrevet av Rasmus Berg. Boka kostet 16 skilling.

Av Kjell Erik Pettersson

Ole Pedersen Høiland var et aktuelt tema i Norge på den tida. Den kjente tyvens livsløp startet i 1816 og endte opp i Slaveriet på Akershus festning, hvor han begikk selvmord ved juletider 1848. To år senere kom biografien om Ole Høiland. Forleggeren av boka, Iver Hansen, var førstelærer ved allmueskolen i Kristiansund. Spørsmålet om hvem som skjulte seg bak pseudonymet Rasmus Berg ble raskt oppklart å være den 26 år gamle læreren Ole Vig.

Det første opplaget av boka må ha vært lite, og noen ny utgivelse ble det ikke. Etter hvert kom en hel rekke nye bøker om utbryterkongen Ole Høiland i salg. Folk glemte nok den lille, beskjedne boka som kom ut i Kristiansund.

Lenge trodde man at utgaven fra 1850 var gått tapt for alltid. Torstein Høverstad, forfatteren av den omfattende biografien om Ole Vig, søkte forgjeves å få fatt i boka i landets aviser. Nasjonalbiblioteket i Oslo hadde et eksemplar av boka fram til 09. april 1940, da den ble utlånt og ikke kom tilbake. I Bibliotheca Christiansundensis, en bibliografi over skrifter fra Kristiansund 1837-1900, sto boka nevnt, men den hadde tydeligvis kommet bort.

Spor førte til London

Som stor beundrer av alt Ole Vig sto for, ville jeg prøve å spore opp hans debutbok. I 1999 var internett blitt ganske utbredt i Norge. Etter mange forgjeves søk etter boka gjennom flere år, fikk jeg plutselig opp en melding om et eksemplar av boka var registrert i The British Library i London. Under et besøk i London noen år senere, besøkte min kone og jeg det store biblioteket og spurte om muligheten for å få se boka. Jeg hadde med pass for å dokumentere hvem jeg var, men det var ikke tilstrekkelig. Så nær målet, men dessverre måtte vi forlate The British Library med uforrettet sak. Litt skuffet og ergerlig over å ha vært så nær målet, skrev jeg et brev til biblioteket og forklarte hvor mye arbeid jeg hadde nedlagt for å finne akkurat debutboka til Ole Vig.

Ikke utlånt på 100 år

Noen uker senere fikk jeg en stor e-post hvor de hadde skannet side for side i boka. Nå hadde vi en digital utgave av originalboka, men søket etter eksemplar i Norge fortsatte. Omsider kom det svar fra Drammen Bibliotek som hadde kommet over et eksemplar av boka innbundet sammen med noen andre småtrykk. Boka hadde ligget i bibliotekets magasin uten å ha blitt utlånt de siste hundre årene. Med god hjelp fra Stjørdal Bibliotek fikk vi bokskatten til Stjørdal.

Nordmøre Museum har fått en digital versjon av teksten, og forskningsleder Odd W. Williamsen har gjort den tilgjengelig for Norsk Folkeminnelag. Originalutgaven var trykt med gotiske bokstaver, og dyktige korrekturlesere ved Norsk folkeminnelag hadde transkribert teksten til latinske bokstaver.

Gjenoppdagelsen av boka er en stor kulturhistorisk nyhet. Spørsmålet alle stiller seg er: Hvorfor valgte Ole Vig, pioneren i norsk folkeopplysning og Henrik Wergelands åndelige etterfølger, en av Norges mest beryktede forbrytere som hovedperson i sin aller første bok? Forfatteren Knut Hermundstad Aukrust behandler temaet inngående i sin bok: Folkevennen og mestertyven Ole Vig og Ole Pedersen Høiland.

I anledning 200-års markeringen av Ole Vigs fødsel 06. februar 2024 utgir Stjørdal historielag debutboka i originalt format og utseende. Dette blir en faksimileutgave i et begrenset opplag på 350 nummererte eksemplar.

Takk til Spartacus/Scandinavian Academic Press ved redaktør Ragnhild Aslaksen for bruk av den transkriberte teksten til Ole Vigs bok: Den norske Stortyv Ole Pedersen Höilands fuldstændige Liv og Levnet, beskrevet af Rasmus Berg.

To eldre personer, en mann og en dame som står på stand på Kimen for å selge eksemplarer av Ole Vig sin første bok - Klikk for stort bildeStjørdal Historielag solgte utgaver av boken til Ole Vig under åpningen av ustillingen 06. februar. Hvis du vil kjøpe en bok så kan du ta kontakt med Stjørdal museum Værnes. Petter Mollerup