Miljøarbeidere med hjerte for ungdom

- Ungdommer på Stjørdal skiller seg ikke fra andre ungdom. De ønsker å bli sett og hørt, og vi ønsker å være til stede for alle, sier miljøarbeiderne Ahmed S. Hamosh og Rami J. Shapani.

Sentrum er et naturlig møtested for byens ungdom, og derfor er det også viktig å ha trygge voksne der. - Vi er ikke vakter, men skal være en støtte for ungdommene, understreker Ahmed. Han er ferdig utdannet sosionom, og har en 50 prosent prosjektstilling som miljøarbeider i kommunen. Med seg på laget har han Rami som går siste året på sosionomstudiet, og er miljøarbeider i 100 % stilling.

Stjørdal kommune har siden januar i år hatt et prosjekt gående med miljøarbeidere som jobber spesielt opp mot ungdom. Og Ahmed og Rami viste seg å være et funn når miljøarbeiderstillingene skulle fylles. Ikke bare har de solid, formell kompetanse, men de er i tillegg svært engasjerte i ungdommenes ve og vel.

Den gode samtalen

- Jobben vår er å drive oppsøkende arbeid der ungdommene er. Det handler om å bli kjent og få en relasjon, sier Rami som kan fortelle at de har et tett samarbeid med blant annet Carbon og ungdomskontakten.

Dersom du tilfeldigvis befinner deg i Fosslia fjellhall en fredag kveld, kan det være at du ser Rami og Ahmed spille fotball med ungdommene. Eller kanskje ser du en av dem på Kimen i samtale med ungdom som trenger bistand til søknad til skole eller lånekassen, eller som har behov for å få forklart hva «konfliktrådet» de er innkalt til er for noe. – Behovene er mange og ulike, og vi ønsker å være der for flest mulig. Vi ser at det er over en slag billiard eller andre aktiviteter at de gode samtalene oppstår spontant og naturlig, forteller Ahmed.

Roligere i sentrum

Sissel O. Holmberg er sektorleder for forebygging og mestring. Hun forteller at tilbudet kom i stand fordi ungdommene selv ga uttrykk for at de ønsket å ha trygge, kompetente voksne til stede der de ferdes. Og tiltaket har hatt effekt. – Miljøarbeiderne har bidratt til å skape trygghet, og vi opplever at det har blitt roligere i sentrum, forteller Sissel O. Holmberg.

To voksene menn som står ved den grønne trappa på kimen. De er kledd hverdagslig og begge smiler til kamera. Til høyre Rami J. Shapani ved siden av ham Ahmed S. Hamosh  - Klikk for stort bildeMiljøarbeiderene (fra venstre) Rami J. Shapani og Ahmed S. Hamosh. Lene Fjellstad