Meld fra om arrangement på et sted som normalt ikke brukes til formålet

Meld fra om arrangement på et sted som normalt ikke brukes til formålet

Planlegger du et arrangement i et bygg eller på et område som normalt ikke brukes til slike tilstelninger skal arrangementet meldes til brannvesenet via portalen CIM Event senest 4 uker før arrangementet. Dette er krav som brann- og eksplosjonslovgivningen stiller til deg som skal arrangere. Det er viktig at du melder fra i god tid før arrangementet skal finne sted og senest fire uker i forveien ved større arrangementer. Dersom du er usikker på om du må melde fra anbefales det å kontakte eier/forvalter for å få avklart om stedet er regulert for aktiviteten du planlegger.

Meldingen skal opplyse om tidspunkt og tema for arrangementet, størrelse, adresse og navn på den som er ansvarlig. Ved store arrangementer skal du også legge ved følgende informasjon:

  • risikoanalyse
  • beskrivelse av stedet arrangementet skal foregå og tilhørende installasjoner eller utstyr
  • beskrivelse av evt. bygningens, innredningens og utstyrets brennbarhet
  • beskrivelse av rømningsveier
  • prosedyre for evakuering
  • oversikt over sikkerhetspersonell
  • fremkommelighet for utrykningskjøretøy
  • evt. bruk av brannfarlige stoffer