Hva er kommunal utleiebolig?
Kommunal utleiebolig er i utgangspunktet et midlertidig tilbud om å leie en bolig som Stjørdal kommune eier. Boligene er et av mange virkemidler vi har, for å hjelpe deg som har store problemer med å skaffe deg bolig selv.
Vi har ulike typer boliger. Noen ligger i bygg som kommunen eier, andre er i borettslag eller sameier, hvor kommunen eier en eller flere leiligheter.
Hvordan søke om kommunal utleiebolig?
Du må fylle ut et eget søknadsskjema, og legge ved opplysninger om økonomien din. Du må også legge ved helseopplysninger som viser hvorfor du ikke kan skaffe deg bolig selv.
Søk om leie av kommunal utleiebolig
Dersom du ikke kan søke elektronisk, kan du ta kontakt med servicetorget for å få papirskjema.
Søknaden sender du til: Stjørdal kommune, Boligtjenesten, postboks 133, 7501 Stjørdal
Hvem kan få kommunal utleiebolig?
Du må være uten egnet bolig og ikke i stand til å skaffe deg bolig selv, eller med hjelp fra andre.
Det må være økonomiske, helsemessige eller sosiale forhold som gjør at du ikke klarer å skaffe deg en plass å bo. Det at du har lav inntekt, er ikke nok til å få kommunal utleiebolig.
Det er den enkelte innbyggers ansvar å skaffe bolig, men kommunen kan i noen tilfeller tilby kommunal utleiebolig til vanskeligstilte grupper.
Stjørdal kommunestyre vedtok egne retningslinjer for tildeling av kommunal utleiebolig 24. april 2014.
1.1 Virkeområde
Retningslinjene vil bli benytt til søknadsbehandling og tildeling av kommunal utleiebolig i Stjørdal kommune.
1.2 Formål
Formålet med retningslinjene er å legge til rette for at personer som faller inn under målgruppen kan få leie kommunal utleiebolig. Målgruppen er personer som ikke selv eller ved hjelp av andre former for offentlig boligbistand evner å skaffe seg bolig.
1.3 Kommunal utleiebolig
Retningslinjene gjelder boliger som Stjørdal kommune eier for utleie til vanskeligstilte på boligmarkedet.
Ved akutt bostedsløshet må søkeren kontakte NAV for vurdering av rett på midlertidig bolig etter lov om sosiale tjenester i NAV § 27.
Retningslinjene gjelder ikke ved søknad om opphold i institusjon, omsorgsboliger og bosenter.
2.1 Nåværende boforhold
Søker må på søknadstidspunktet være uten egnet bolig eller i ferd med å bli utenegnet bolig og ha behov for hjelp til å skaffe bolig.
Søker må på søknadstidspunktet ha lovlig opphold i Norge, og ha bodd i Stjørdal de siste 2 årene. Botiden må dokumenteres ved utskrift fra folkeregisteret. Detgjøres unntak for kravet om botid for nyankomne flyktninger og for andre når særlige grunner tilsier det.
2.2 Alder
Søker må være fylt 18 år på tidspunktet for vedtak om tildeling. Det kan gjøres unntak i særskilte tilfeller. Søknad om bolig skal da undertegnes av verge.
2.3 Inntekts- og formuesforhold
Søker må ikke ha inntekt, formue eller alternative muligheter som gjør søker i stand til selv å fremskaffe bolig.
2.4 Andre boligvirkemidler
Søkere som kan dra nytte av andre boligvirkemidler for å skaffe eller beholde bolig, skal ikke innvilges kommunal utleie bolig.
Det skal legges vekt på om søker har mulighet til å kjøpe bolig ved hjelp av Husbankens virkemidler eller kan henvises til det private utleiemarkedet.
2.5 Uoppgjort gjeld til Stjørdal kommune
Dersom søker har uoppgjort gjeld til Stjørdal kommune som følge av tidligere boforhold, vil det bli stilt vilkår om at det inngås nedbetalingsavtale for gjelden dersom skyldnerens økonomi åpner for det
3.1 Søknad
Søker plikter å gi nødvendige opplysninger og dokumentasjon som har betydning for søknaden. Søker kan bli innkalt til samtale eller det kan avtales at kommunen kan komme hjem til søker, hvis det anses nødvendig for søknadsbehandlingen.
Kommunens søknadsskjema skal fortrinnsvis benyttes.
3.2 Vedtak om tildeling av bolig
Dersom søker oppfyller vilkårene for tildeling av kommunal bolig i punkt 2, og det er bolig tilgjengelig for tildeling, skal det fattes vedtak om innvilget søknad, samt at det blir sendt ut eget brev om hvilken bolig som er tildelt.
Dersom søker oppfyller vilkårene for tildeling av kommunal bolig i punkt 2, men uten at kommunen har bolig tilgjengelig for tildeling, skal det fattes vedtak om innvilget søknad. Svaret skal opplyse om at søker oppfyller vilkårene, og vil bli oppført på venteliste for tildeling av kommunal bolig. Når det blir bolig tilgjengelig, får søker tilsendt tilsagn med tildeling av konkret bolig.
Søker plikter å informere kommunen dersom forutsetningene for tildeling endres.
3.3 Vedtak om avslag
Dersom søker ikke oppfyller vilkårene for tildeling av kommunal utleiebolig, skal det fattes vedtak om at søknaden er avslått. Vedtaket skal opplyse om begrunnelsen for avslaget og om adgang til å klage. I tillegg skal avslaget inneholde råd og veiledning om alternative muligheter og andre boligvirkemidler.
Dersom søker ikke har tatt imot tidligere botilbud eller annen bolighjelp som kommunen anser egnet, kan søknaden avslås.
3.4 Tildelingsperiode
Kommunal utleiebolig tildeles i henhold til Husleieloven §9-2 og § 9-3. Hvis det foreligger særlige grunner kan kommunen etter Husleieloven § 11-1 fastsette en kortere leieperiode.
Forlengelse av leieforholdet innvilges normalt ikke.
3.5 Bytte av bolig
Som hovedregel innvilges ikke bytte av kommunal utleiebolig. Bytte til annen type kommunal utleiebolig kan innvilges i disse tilfellene:
- Leiligheten er uegnet på grunn av helsemessige årsaker.
- Det er forandringer i husstandens størrelse.
- Leiligheten er uegnet på grunn av andre tungtveiende sosiale forhold.
3.6 Bortfall av innvilget vedtak om leie av kommunal bolig
Vedtaket faller bort når søkers situasjon er endret fra søknadstidspunktet til tidspunktet for tildeling av boligen, slik at søker ikke lengre fyller vilkårene i punkt 2.
3.7 Klageadgang
Vedtak etter disse retningslinjene kan påklages til den kommunale klagenemda. Klagen sendes til den enhet som har fattet vedtaket. Klagefristen er tre uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet fram til søker.
Klagen behandles etter reglene i forvaltningsloven.
Er antall søkere som fyller vilkårene i punkt 2 større enn antall kommunale boliger til disposisjon, skal det gjøres en prioritering mellom søkerne som oppfyller vilkårene.
Det legges vekt på søkernes ulike behov og hvilke typer boliger som er tilgjengelige.
Søkere som etter en samlet vurdering synes å ha det mest påtrengende boligbehov, skal prioriteres etter følgende liste:
- Bostedsløse med barn.
- Bostedsløs enslig.
- Personer med bistandsbehov /oppfølgingsbehov.
- Andre som fyller kriteriene.
Den aktuelle boligen skal være nøktern i forhold til husstandens størrelse.
Antall rom per husstandstype:
- Enslige - 1 eller 2 roms
- Enslige/par eventuelt med barn under 6 år - 2 roms
- Enslige/par med dokumenterte besøksbarn - 2 roms
- Enslige/par med barn over 6 år - 3 roms
- Enslige/par med flere barn - 4 roms
2 roms = 1 soverom, 3 roms = 2 soverom osv.
Søkere som vurderes å ha oppfølgingsbehov i boligen for å mestre bosituasjonen, skal få tilbud om bistand til dette fra kommunens hjelpeapparat.
Ved mislighold av husleie vil kommunen benytte seg av varslingsregelen i husleielovens § 9-11:
«Når det er grunnlag for å begjære fravikelse av husrommet kan utleier, dersom det er grunn til det, sende skriftlig varsel til sosialtjenesten i kommunen om misligholdet. En eventuell begjæring om tvangsfravikelse bør tidligst fremsettes for namsmyndigheten to uker etter at skriftlig varsel er sendt til sosialtjenesten. Utleier kan gi andre fullmakt til å sende slikt varsel. Leier kan i skriftlig melding til utleier reservere seg mot at slikt varsel blir sendt til sosialtjenesten. Utleier skal senest samtidig med oversendelse av varsel til sosialtjenesten i kommunen etter første ledd, sende kopi av varselet eller annen melding om innholdet til leier».
Dersom søker mottar trygdeytelser, kan Nav dersom det er fare for tap av livsnødvendigheter søke tvungen forvaltning, dersom leietaker ikke ønsker frivillig forvaltning. Dersom leietaker har lønnsinntekt kan kommunen ta kontakt med Namsmannen for å få lagt inn trekk, ved mislighold av husleie. Dersom leietaker mottar bostøtte kan kommunen ta transport i bostøtte.
Retningslinjene trer i kraft fra kommunestyrets vedtak 24. april 2014.
Kommunedirektøren eller den han bemyndiger, har avgjørelsesmyndighet i saker som faller under disse retningslinjene.
Klage på bomiljø
Hvis din nabo bryter husordensreglene eller er til sjenanse kan du sende en klage på bomiljø til oss.
Tildeling av bolig
Alle som får vedtak om kommunal utleiebolig, blir satt på venteliste. Når det blir en ledig bolig, tildeler vi boligen til den personen på ventelista vi vurderer har størst behov for den. Hvis du har fått innvilget søknaden din, vil du få beskjed når du får tildelt en konkret bolig.
Du vil som hovedregel bare få ett kvalifisert tilbud om bolig. Hvis du takker nei til den boligen du får tilbud om, så vil du miste retten til kommunal utleiebolig, og vi stryker deg fra ventelisten.
Hvordan kan du skaffe deg bolig selv?
Du er velkommen til å ta kontakt med boligtjenesten eller NAV, for å få mer råd og veiledning om hvordan du kan skaffe deg bolig selv.
Har ikke et sted å bo (nav.no)
Det finnes mange nyttige tilbud og tiltak som du kan bruke, for å skaffe deg bolig selv. Her får du en oversikt over de ulike virkemidlene du kan bruke.
Annonser
Du finner hybler og leiligheter for utleie på for eksempel finn.no og på hybel.no. Du finner også daglig annonser om ledige hybler og leiligheter i lokalavisene. Vi anbefaler at du selv setter inn annonse under ”Ønskes leid” i avisa og på finn.no.
Det kan også være fornuftig å sette deg på venteliste for leie av bolig hos de større private utleierne.
Depositum
De fleste utleiere krever at du stiller garanti for leieforholdet gjennom depositum. Depositum er en sikkerhet for skyldig husleie eller skader på boligen som du leier. Ta kontakt med banken din og søk om lån til depositum. Hvis du ikke kan få lå i banken, kan NAV hjelpe deg med en depositumsgaranti.
Lån i banken
Ta kontakt med banken din for å søke om boliglån.
Startlån og boligtilskudd
Hvis du ikke kan få lån i banken, eller du ikke får låne nok til å kjøpe deg en bolig, kan du søke om startlån og boligtilskudd. Startlån er for deg som har langvarige problemer med å finansiere en bolig. Boligtilskuddet er for deg som har varig, lav inntekt og kan, sammen med lån, gjøre at du har råd til å kjøpe deg en bolig.
Les mer om startlån og boligtilskudd