Tilskudd til utredning og prosjektering

Har du eller andre i husstanden nedsatt funksjonsevne, og behov for å bygge om boligen for å bli boende?

Da kan du søke om tilskudd til profesjonell prosjekteringshjelp utført for eksempel av arkitekt. Tilskuddet kan dekke kostnader til faglig bistand til prosjektering, det vil si honorar til arkitekt eller annen fagkyndig.

Prosjekteringen skal

• gi forslag til tiltak som skal øke tilgjengeligheten i boligen.
  • finne gode løsninger til nøkterne kostnader.

Prosjekteringen skal kartlegge

• muligheter og avgrensninger i boligen.
  • uteområde og tilkomst.
  • tilgjengelighet inne.
  • arealbehov.
  • innredning og fungerende tilstand.

Kommunen må vurdere om du har økonomi til å finansiere tilpassingen selv, eller om det er behov for lån og/eller tilskudd fra kommunen.

Slik søker du

Du søker om tilskudd til utredning og prosjektering ved å fylle ut søknadsskjemaet du finner her:

Søk om tilskudd til utredning og prosjektering

Vedlegg til søknaden

Funksjonsrapport fra ergoterapeut må lastes opp og vedlegges søknaden.

Hvor mye kan du få?

Du kan få inntil 20 000 kroner i tilskudd til utredning og inntil 20 000 kroner i tilskudd til prosjektering.

Tilskudd til utredning

Kan gis til enkle undersøkelser av eksisterende bolig og adkomst til bolig, beskrivelser av den tekniske tilstanden på boligen, arealbehov, muligheter og begrensninger og økonomisk overslag.

Tilskudd til prosjektering

Kan gis til dekning av kostnader til faglig bistand til prosjektering av både nye og eksisterende boliger, det vil si arkitekthonorar eller liknende.

Tilskudd kan også gis til prosjektering av velferdsteknologi. Prosjektering og utbedring skal utføres av fagkyndig.

Hvem kan få tilskudd til utredning og prosjektering?

Tilskudd gis til personer som har nedsatt funksjonsevne og andre som har behov for tilrettelegging av boligen. Du velger selv fagkyndig, men prosjektering av boligen og eventuell utredning i forkant må skje i forståelse med ergoterapeut/boligkonsulent i kommunen.

Et godt råd før du engasjerer fagkyndig

Når du skal velge arkitekt eller fagperson som skal hjelpe deg med å planlegge tilpassing av boligen din, er det greit å avklare følgende før du inngår avtale, særlig hvis arbeidene er omfattende:

• om fagpersonen har erfaring med å planlegge tilpassing til spesielt behov
  • om fagpersonen har noen referanseprosjekter å vise til
  • avklare omfanget av både utredning og prosjektering
  • avklare kostnader for både utredning og prosjektering
  • avklare eventuelle begrensninger og varsler eventuelt avvik
  • avklare tidsbruk

Når du skal inngå avtale om prosjektering, er det vanlig at arkitekten/fagpersonen lager en oppdragsbekreftelse. Den skal vise hva som er avtalt og bør omtale prosjektets art, størrelse, mulig omfang av oppdraget, og skal angi de foreløpige vilkårene for å utføre oppdraget.

Anne-Lise Tiller Sætnan
Konsulent