10.01.2024: Tall på flytrafikken i 2023

Trondheim lufthavn Værnes (TRD) hadde 4 millioner passasjerer i 2023. Rundt 820 000 av disse var utenlandstrafikk

Passasjertallet ligger på 91 % i 2023 sammenlignet med passasjertallene i 2019. Med andre ord er enda ikke flytrafikken på samme nivå som før pandemien.

Krevende økonomi demper reiselysten blant forretningsreisende, og det samme gjør bedriftenes økte fokus på bærekraft og miljø. Derfor blir ferie og fritidsmarkedet stadig viktigere.

Vekstpotensialet ligger i utenlandsmarkedet

Veksten de siste årene er spesielt knyttet til utenlandske passasjerer. Prognoser viser at det er der den videre veksten også kommer.

TRD har hatt 19 direkteruter på det meste, mens tallet i starten av 2024 er 13. Luftfartsforum jobber aktivt for å få tilbake ruter, få nye direkteruter og ikke minst beholde direkterutene vi i dag har blant annet gjennom et aktivt markedsarbeid.

Trondheim - Oslo er fortsatt en av Europas mest trafikkerte ruter.

Flyfoto av Trondheim Lufthavn Værnes - Klikk for stort bilde Artica/Stjørdal kommune