Pressemelding 2. februar 2024: Helgas store nedbørsmengder kan skape nye utfordringer langs elvene

Stjørdal kommune er i helga ekstra årvåken som følge av de store nedbørsmengdene som er meldt, og spesielt området rundt den 2.5 kilometer lange isproppen i Stjørdalselva overvåkes.

– NVE sier at vannmengden i Forra og Stjørdalselva akkurat nå ikke er på et kritisk høyt nivå. Men værvarslet for helga gjør at vi følger NVEs oppfordring og overvåker elvene ekstra godt. Dersom det skulle oppstå en situasjon, er kommunens beredskap klare for innsats, forteller kommunedirektør Tor Jakob Reitan.

Det er spesielt på fredag og søndag det er meldt mye nedbør, og mildværet fører til at snø og is smelter. Den kan bety at vann renner oppå isen og skaper isdammer og flom.

Området rundt den store isproppen som går fra Sona bru og ned til Ydstines er spesielt utsatt. - Vi vil derfor oppfordre deg som er bosatt ved Stjørdalselva og Forra om å ta visse forhåndsregler. Se om du kan sikre og eventuelt flytte verdier dersom det er mulig for å forebygge større skader, oppfordrer Tor Jakob Reitan.

Fortsatt utsatt for sterk vind

Dessverre meldes det også igjen om sterk vind. Jeg vil derfor samtidig minne om viktigheten av at vi alle tar en runde rundt husene og sikrer løse gjenstander for å forbygge skader på folk og eiendom, avslutter kommunedirektør Tor Jakob Reitan