Pressemelding 24. august 2022

Covid-19: Nå er det klart for 4. vaksinedose for aldersgruppen 65 år +.

Stjørdal kommune har vaksinert aldersgruppen 75 år + i sommer, og nå er det klart for neste gruppe ned til 65 år. Alle i målgruppen vil få en innkalling, men det er også mulig å bestille time og bestemme tidspunktet selv.

Covid-19 spres fortsatt i samfunnet, men ikke så tett som bølgen på forsommeren. - Det er fortsatt en risiko for at nye varianter kan lage større smittebølger. Men risikoen for at folk flest blir svært syke av dette, ser ut til å være godt redusert på grunn av vaksinedekningen, uttaler kommuneoverlege Leif E. M. Vonen som forteller at Stjørdals innsats mot pandemien er i tråd med nasjonale anbefalinger:

• Vi lever uten strenge koronatiltak.
  • Kommunen gir tilbud om 4. vaksinedose til utvalgte aldersgrupper, nå og utover høsten.
  • Sårbare personer eller risikogrupper vil få egne anbefalinger fra FHI senere, og vi følger opp disse lokalt med ny informasjon.

- I tillegg varsler FHI at vi må forvente en stor influensabølge til vinteren, og anbefaler at man tar imot tilbud om influensavaksine når den kommer i oktober eller november, sier Vonen.

Covid-vaksinering på den gamle legevakta

Vaksineringen vil fortsatt foregå i Kjøpmannsgata 10-12 (den gamle legevakta). Inngangen ligger litt gjemt mellom en blå brakkerigg og selve bygningen, men er godt skiltet. Det er flere parkeringsplasser i området rundt.

Ønsker du å velge tidspunktet selv, kan du enkelt bestille time på Helsenorge.no, eventuelt på vaksinetelefonen 477 81 754. Telefonen er betjent mandag og onsdag mellom kl. 09.00-11.00. Dersom du er smittet med Covid-19, bør det gå minst 3 uker før du tar 4. vaksinedose.

Ber pårørende om å følge opp

Selv om vaksineringen av innbyggere som er 75 år og eldre har pågått siden tidlig i sommer, er det fortsatt noen i denne aldersgruppen som ikke har fått vaksinen. Vaksineteamet oppfordrer derfor pårørende til å følge opp, og forteller også at de registrerer få bivirkninger av vaksinen hos denne aldersgruppen.