Pressemelding 29. august 2023: Flest forhåndsstemmer i Stjørdal

12.9 % av alle med stemmerett i Stjørdal hadde forhåndsstemt ved utgangen av forrige uke. Det setter Stjørdal øverst på pallen i Trøndelag.

Forhåndsstemming der folk befinner seg

Hakk i hel følger Verdal hvor 12.37 % hadde forhåndsstemt ved utgangen av forrige uke, mens Namsskogan lå på tredjeplass i fylket med 10.48 prosent.

Margit Elverum er valgansvarlig i Stjørdal kommune, og gleder seg over tallene hun nå ser. - Vi har forsøkt å legge til rette for at folk enkelt skal kunne forhåndsstemme i nærheten av der de allikevel befinner seg. Sist helg rigget vi oss opp på Hellsentret, og mange ga uttrykk for at de satte pris på at vi er så tilgjengelige og det er så enkelt å forhåndsstemme. Alt du trenger er jo en ID med bilde.

Førstkommende helg drar vi til Coop Extra hvor folk kan forhåndsstemme både torsdag, fredag og lørdag. I tillegg kan alle forhåndsstemme frem til og med 8. september på Rådhuset og Torgkvartalet, forteller Margit.

Beredt på å ta imot pågangen de siste dagene

Rekorden så langt i år er over 400 stemmer på en dag, og Torgkvartalet er det mest populære stedet. Dagsrekorden regner Margit med ryker veldig snart. - Av erfaring vet vi at antall forhåndsstemmer øker i dagene frem mot valget, men vi er bemannet og klare for å ta imot alle som vil stemme før valgdagen, lover valgansvarlig Margit Elverum.