Påslipp av olje- og fettholdig avløpsvann i Stjørdal kommune

Påslipp av olje- og fettholdig avløpsvann i Stjørdal kommune

Kommunen har myndighet til å stille krav til utslipp/påslipp av oljeholdig avløpsvann og påslipp av fettholdig avløpsvann fra virksomheter. For å etablere og eller endre utslipp eller påslipp, må du først søke kommunen om tillatelse.

Hvis du driver industri, verksted eller et serveringsted, er det mulig at avløpsvannet ditt må renses før det slippes på kommunalt nett. Avløpsvann fra bedrifter kan inneholde stoffer som er skadelige for avløpsanlegget. Krav til olje eller fettutskiller fremgår av lokal forskrift om olje- og /eller fettholdig avløpsvann for Stjørdal kommune, samt forurensningsforskriftens kapittel 15 og 15A.

Hvem må ha oljeutskiller og/eller fettutskiller?

Alle virksomheter som har vaskeplass, smørehall, servicehall eller liknende, og produserer oljeholdig avløpsvann, omfattes av krav til oljeutskiller.

Alle virksomheter som har avløpsvann som inneholder fett, omfattes av krav til fettutskiller.

Virksomheter som er omfattet av krav til utskilleranlegg, skal søke kommunen om nødvendig tillatelse til påslipp. Dette gjelder også allerede etablerte virksomheter.

Søknad og installasjon av utskiller

For å få installert utskiller må du ta kontakt med en rørlegger eller leverandør av fett/oljeutskillere. Utskilleren må være utformet og dimensjonert etter Norske standard. Disse vurderingene må gjøres av fagperson.

Sedimenterbart materiale skal passere slamavskiller eller sandfang før det det ledes til utskilleren. Sandfang/slamfang skal være dimensjonert for maksimal reell vannbelastning. 

Virksomheten skal sørge for at det er utarbeidet en skriftlig, fullstendig søknad som inneholder de nødvendige opplysningene for kommunens behandling. Kommunens digitale søknadsskjema bør benyttes. Skjemaet finner du her. Ved vesentlige endringer av virksomhetens påslippsmengde eller endringer av ansvarsforhold vil det kreves at virksomheten søker om endring av tillatelse.

Søknaden skal blant annet inneholde informasjon om:

  •  Kontaktinformasjon til ansvarlig virksomhet.
  •  Type søknad.
  •  Opplysninger om utskiller.
  •  Plassering av avløpsanlegg og utslipp- eller påslippspunkt, markert på kart i tilstrekkelig målestokk. Anlegg og rørsystem som fører olje- eller fettholdig avløpsvann skal tydelig vises på kartet.
  •  Dimensjoneringsgrunnlag etter Norsk Standard.
  •  Informasjon om firma som skal utføre tømming og kontroll av utskilleren.
     

Fullstendig søknad i overensstemmelse med kravene til lokal forskrift, skal avgjøres av kommunen innen tre uker. Ved særlige grunner kan kommunen varsle om utvidet saksbehandlingstid.

Søknad for eksisterende utskiller

Dersom virksomheten ikke har olje- eller fettskiller med gyldig påslippstillatelse, må det søkes om tillatelse ihht forurensningsforskriften kap 15A og lokal forskrift om påslipp.

Krav til drift og utslippskonsentrasjoner

Korrekt drift og regelmessig tømming og rengjøring er avgjørende for olje- og fettutskillerens effekt.

Stjørdal kommune har derfor minimumskrav til hvordan utskilleranlegget skal driftes.

Fettutskiller

Tømming av fettutskiller

Fettutskilleren skal tømmes før fettlaget er større enn 25 % av total tykkelse av vann-/fettlag og minimum fire ganger pr. året. Det kan søkes om redusert tømmefrekvens dersom akkumulert mengde fett er liten over tid.

Dersom det er mye sedimenterbart materialet i avløpsvannet, eller det oppstår luktproblemer, kan hyppigere tømming være nødvendig.

Krav til utløpsvann fra fettutskilleranlegg

Fettholdig avløpsvann som føres til kommunalt nett skal overholde kravene i tabell 1.

Tabell 1. Fettholdig avløpsvann

Tabell 1. Fettholdig avløpsvann
ParameterGrenseverdi
Temperatur< 30° C
pH5,5-8,5
Fett< 50 mg/l

Kommunen kan også kreve analyse av andre parametere (Se lokal forskrift).

Oljeutskiller

Tømming av oljeutskiller

Oljeutskiller skal minst én gang pr år tømmes fullstendig og rengjøres grundig med varmt vann under trykk. Sandfanget skal tømmes for sand/slam før 50 % av sandfangets våtvolum er fylt opp, og minimum én gang per år.

Krav til utløpsvann fra oljeutskilleranlegg

Avløpsvann fra virksomheter med oljeholdig avløpsvann skal overholde kravene i tabell 2.

Tabell 2 Oljeholdig avløpsvann

Tabell 2 Oljeholdig avløpsvann
ParameterGrenseverdi
Temperatur< 45 ° C
pH5,5-8,5
Olje< 20 mg/l

Kommunen kan også kreve analyse av andre parametere (Se lokal forskrift).

Krav til rapportering

Ved tømming av utskilleranlegg skal det gjennomføres en driftskontroll og prøvetakning av anlegget. Hensikten er å dokumentere overfor kommunen at anlegget er i forskriftsmessig stand og drives i henhold til de krav kommunen har stilt.

Virksomheten er ansvarlig for at følgende dokumentasjon sendes til kommunen fortløpende og senest innen 14 dager virksomheten har mottatt dokumentasjonen: 

  •  tømmerapporter for olje- og fettutskillere
  •  kontroll/servicerapport for utskilleren
  •  analyserapporter av vannprøver
     

Dokumentasjonen nevnt ovenfor skal sendes inn til kommunen via kommunens rapporteringssystem. Kobling til rapporteringssystem. (Per dags dato ikke aktivt)

Det anbefales at virksomheten avtaler med tømmefirma og kontroll/servicefirma at de oversender dokumentasjon direkte til kommunens rapporteringssystem.

Gebyr for saksbehandling og tilsyn

Det skal betales gebyr for behandlingen av søknaden om påslippstillatelse. Gebyr fastsettes årlig og innkreves i henhold til lokal Forskrift om vann- og avløpsgebyrer i Stjørdal kommune for arbeid med tillatelser og kontroll etter forurensningsloven. Gebyr for saksbehandling av påslippstillatelse av olje- og fettholdig avløpsvann er kr. 6000 jf. gebyrregulativet. Gebyr for endring av eksisterende påslippstillatelse av olje- og fettholdig avløpsvann er kr. 3000 jf. gebyrregulativet.

Det er innført et tilsynsgebyr for anlegg etter kapittel 15 og 15A etter forurensingsforskriften. Gebyret omfatter kontroll av rapporter og/eller fysisk tilsyn. Tilsynsgebyr skal faktureres virksomheten en gang i året og fastsettes av gebyrregulativet i Stjørdal kommune. Tilsynsgebyr er kr. 550 jf. gebyrregulativet.

Rett til kontroll

Vann- og avløpsenheten i Stjørdal kommune skal ha uhindret adgang til eiendom der forurensning kan oppstå eller har oppstått. VA-enhet kan kreve å få lagt fram og få granske dokumenter og annet materiale som angår olje- eller fettutskilleranlegget og driften av dette.

Sanksjoner

Dersom virksomheten ikke drifter sitt utskilleranlegg i henhold til krav i lokal forskrift eller imøtekommer krav til rapportering, kan kommunen ilegge tvangsmulkt i medhold av forurensningsloven § 73.

Ved gjentatte eller vedvarende brudd på forskriften kan kommunen pålegge virksomheten å stanse sitt påslipp av olje- eller fettholdig avløpsvann.

Nyttige lenker

Forskrift om olje- og/eller fettholdig avløpsvann, Stjørdal kommune

Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften

Søknadsskjema for påslippstillatelse til kommunalt avløpsnett

Forskrift om gebyrer for saksbehandling, kontroll og tilsyn etter forurensningsregelverket i Stjørdal kommune

Drift av oljeutskillere, Faktaark fra Miljødirektoratet, M-30, 2013

Olje- og bensinutskilleranlegg, VA-Miljøblad, Nr. 120, 2017

Veiledning for oljeutskilleranlegg, NORVAR-rapport, Nr. 156, 2007

Veiledning for oljeutskilleranlegg, Norsk Vann Rapport, Nr. 290, 2024

Fettutskilleranlegg, VA-Miljøblad, Nr. 121, 2017

Publisert av: Stjørdal kommune

Sist endret 12.11.2025 13.26