Det er ikke en ønskesituasjon at vi neste skoleår ikke klarer å oppfylle lærernormen ved alle skolene. Lærernormen styrer hvor høy lærertettheten skal være på hovedtrinnene, og er en av mange kvalitetsindikatorer.
Lærernormen sier
- 15 elever i snitt pr lærer for 1. til 4. trinn sett under ett
- 20 elever i snitt for 5. til 7. trinn og 8. 10. trinn sett under ett
- organiseringen av undervisningen er imidlertid opp til skolen. Det betyr at det for eksempel på 1.- 4. trinn kan være flere enn 15 elever i noen timer, og færre elever i andre timer.
Nå som gruppene er satt for skoleåret 2024/2025, ligger vi i snitt på 16.9 elever pr lærer på de yngste trinnene, og 23 elever for resten av trinnene. Det er, ut fra rammene vi har, nødvendig å justere lærertettheten neste skoleår slik at vi er i stand til å oppfylle vedtak om spesialundervisning.
I tillegg vil det være assistenter og spesialpedagoger til stede i mange av timene. Deres oppgave er primært å ivareta elever med spesielle behov, og derfor telles de ikke inn i lærernormen.
Vi jobber derimot for å oppfylle lærernormen igjen. Til høsten vil skoleplanen være klar, og den vil blant annet peke på hvilke mål vi skal ha for Stjørdalsskolen, og hvilken organisering etc. vi trenger for å nå disse målene i årene fremover. Bakteppe er rekordlave fødselstall som tilsier at elevtallet vil gå kraftig ned. Færre elever betyr færre statlige overføringer, og derfor må vi endre på skoledriften.
Det er et stort engasjement rundt saken, og det er en positiv ting at foreldre er opptatt av sine barns skolehverdag. Men skal skolen få en større del av nåværende budsjett, betyr det at andre områder som også er hardt presset, må bære en enda større del av kuttene.