Ungdataundersøkelsen 2024

Da er ungdataundersøkelsen gjennomført på skolene i Stjørdal.

Hvert tredje år svarer elever fra og med 5. klasse og ut videregående på et omfattende spørreskjema om foreldre, venner, skole, lokalmiljø, fritidsaktiviteter, helse og trivsel. På ungdomstrinnet og videregående er det også spørsmål om rusmiddelbruk, seksualitet, risikoatferd og vold. Spørsmålene dekker helheten i barn og ungdommers liv. Elevene svarer anonymt, og det er ingen mulighet for å finne tilbake til hva hver enkelt har svart.

Resultatene fra Ungdata gir oss et meget godt kunnskapsgrunnlag i forebyggende ungdomsarbeid og annet arbeid rettet mot ungdom, samt i politikkstyring og styring lokalt og nasjonalt. Ungdata gir oss mulighet til å analysere trender over tid, samt gå i dybden innenfor ulike temaer.

Med en svarprosent på nesten 90% på mellom- og ungdomstrinn, noe lavere på videregående, har ungdatakontaktene på de ulike skolene gjort en fantastisk jobb med gjennomføring ute på skolene. De aller fleste elevene har svar, og dette gir kommunen et unikt kunnskapsgrunnlag om barn og unges liv som vi skylder dem å bruke på best mulig vis framover.

Vi forventer å ha resultatene fra undersøkelsen i mai, tidlig juni.

Tusen takk for jobben som er gjort rundt på de ulike skolene i kommunen. Mer nysgjerrig på Ungdata?

Ta en titt her Hjemmeside - Ungdata