Pressemelding 10. desember 2021

PCR-testen hos den ansatte er sjekket raskt, og St. Olavs Hospital bekrefter nå i ettermiddag at dette er omicron-varianten.

Halsen barneskole

Kommuneoverlege Leif Edvard Muruvik Vonen regner med å få prøvesvarene fra nærkontaktene ved Halsen barneskole gjennom helga etter at det ble satt i gang omfattende testing av nærkontakter i går.

Skolen har laget en plan for undervisningen neste uke. 5. – 7. trinn må belage seg på digital hjemmeundervisning, mens 1. – 4. trinn og noen utvalgte grupper i tillegg får komme på skolen. Foresatte har fått konkret informasjon om dette fra skolen. SFO har åpent, men med kjernetid kl. 8-16, og berørte familier får nærmere informasjon.

Skolene i kommunen er på grønt beredskapsnivå etter smittevernveilederen for skoler og barnehager. Årsaken til at tiltakene på Halsen barneskole med hjemmeskole fredag er så omfattende, er at mange ansatte er satt i karantene. Kommuneoverlegen vurderer fortløpende om det er grunn til å heve beredskapsnivået i skolene i kommunen, og følger opp Halsen barneskole spesielt gjennom helgen.

Smittesituasjonen i kommunen

I Stjørdal er omtrent 500 personer testet på teststasjon i sentrum siden mandag, og 2500 hurtigtester er utdelt. Mer enn 10 nye personer tester positivt hver dag i Stjørdal nå!

Vi ser altså de siste ukene en økende trend med positive tester, og noen flere enn før har ukjent smittekilde. Dette viser at de nasjonale tiltakene er viktig å følge!