Pressemelding 20. april 2022

Teststasjonen og vaksinestasjonen flytter sammen til den gamle legevaktas lokaler i Kjøpmannsgata 10-12. Førstnevnte flytter 21. april, mens vaksinesentret følger etter 25. april. “Koronatilbudet” i kommunen reduseres i disse dager til kun en liten beredskap knyttet til oppdrag fra nasjonale myndigheter.

Situasjonsbeskrivelse fra kommunelegen

Pandemien er fortsatt aktiv i Norge og i alle andre land, men sykdomsrisikoen for befolkningen i Norge er nå lav. Vi er godt vaksinerte, og de fleste tåler denne infeksjonen godt. Vi skal derfor leve med Covid-19 slik vi lever med andre infeksjoner «som går» - som for eksempel influensa, omgangssyke og forkjølelser. Men vi vil ikke smitte flere enn nødvendig, og særlig ikke de som er mest sårbare. Det er fortsatt folk innlagt på sykehus med alvorlige tilstander som følge av Covid-19, og vi skal ha respekt for smittsomme sykdommer.

Følgende råd gjelder nå

• Ved luftveissymptomer skal man bare holder seg hjemme når man har tydelige symptomer som f.eks. hoste og feber på grunn av smittefaren. Det gjelder uansett hvilket virus man kan ha blitt smittet av.
  • Koronatest ved symptomer er ikke lenger nødvendig.
  • Dersom du likevel ønsker å ta en hurtigtest for din egen del, får du utlevert disse gratis ved hovedinngangen på Helsehuset og ved Servicetorget på rådhuset. Du kan også kjøpe hurtigtester på apoteket.
  • Resultat av hurtigtester skal ikke lenger registreres på kommunens hjemmeside.
  • Dersom du er så syk at du behøver legehjelp, bes du henvende deg til fastlegen eller eventuelt legevakta.

PCR-test

Kommunens teststasjon vil på visse tidspunkt tilby PCR-test til de som trenger det for å få gyldig koronasertifikat. Det gjelder følgende grupper:

• Alle som ikke har fått oppfriskingsdose (3. vaksinedose).
  • Alle som har fått to vaksinedoser og har hatt korona for mere enn 3 måneder siden.
  • Barn under 16 år.

Time til PCR-test bookes via publikumstelefonen for korona (477 81 754). Den er åpen kl. 09.00-11.00 på hverdager.

Trenger du en fersk, negativ PCR-test (enkelte land krever at testen er maks 48 timer) i tillegg til koronasertifikatet for å få reise til visse land, kan dette bestilles blant annet hos www.kry.no på flyplassen (privat, betalt tjeneste). Kommunen har ikke tilbud om PCR-test med attest for slike formål.