Pressemelding 22. september 2021

Munnbind påbud på flyplassen oppheves straks

Vi ser at antall positive tester på grensen på Værnes nå har stabilisert seg på et lavt nivå. De siste 3 ukene har kun 1 person per uke testet positivt, mot tidligere 4-6 per uke. Antall tester har variert omkring 300-400 hurtigtester i uka. Dette betyr at kommuneoverlegen ikke lenger seg et faglig grunnlag for å opprettholde et lokalt påbud om bruk av munnbind på Trondheim lufthavn Værnes.

Risikoen for å bli smittet er lav for fullvaksinerte personer, og de fleste voksne i befolkningen lokalt og nasjonalt er nå fullvaksinert. Fullvaksinerte som kommer reisende fra andre land har med seg en minimal risiko for smitte.

Å oppholde seg på Værnes er nå ikke vesentlig mer risikabelt enn ellers i samfunnet.

Vår lokale forskrift om påbud om munnbind ved flyplassen oppheves derfor med umiddelbar virkning.

Leif Edvard Muruvik Vonen

Kommuneoverlege