Pressemelding 25. november 2021 - Kommuneoverlegens ønskeliste før jul

Vi går mot jul – det er nå vi alle kan bidra for en trivelig feiring uten større koronatiltak!

Noe smitte er uunngåelig i ukene som kommer. Men de aller fleste som smittes, blir heldigvis ikke alvorlig syke.

Noen blir alvorlig syke, og vi ser at mellom 1/50 og 1/100 smittede havner på sykehus etter 1-2 uker – det er derfor vi må satse sammen nå.

HOLD-reglene holder smitten nede

Når vi skal på møte, øvelse, arrangement, jobb, skole eller kafé innendørs, er det hver enkelt av oss som sørger for sikkerheten. Unødvendig høye smittetall kan unngås slik:

• personer med forkjølelse møter ikke på jobb eller skole, men tar en test tidlig
  • nærkontakter tester seg
  • også fullvaksinerte tester seg ved forkjølelse

Vaksine

Uvaksinerte vil bli smittet på ett eller annet tidspunkt. Derfor anbefaler jeg fortsatt de som har ventet med vaksinen, å ta den nå. Se kommunens hjemmeside hvordan du bestiller time. Er du arbeidsgiver med mange utenlandske ansatte, vil vi gjerne samarbeide for å gjøre vaksine lett tilgjengelig.

Helsepersonell som ikke er fullvaksinerte

Det stilles nå forsterkede forventninger fra Helsedirektoratet til at helsepersonell som er uvaksinert, lar seg vaksinere, eller blir fulgt ekstra opp med tiltak. Arbeidsgiverne setter i gang dette i disse dager.

Gravide anbefales korona- og influensavaksine

Dette rådet fra nasjonale myndigheter gjelder alle gravide. De ser ut til å ha noe større sjanse for alvorlig sykdom enn folk flest.

Munnbindpåbud i Trondheim

Dette berører oss i Værnesregionen, særlig på reiser med kollektivtrafikk og handleturer i Trondheim. Jeg anbefaler å følge påbudet på kollektivtransport gjennom hele reisen til og fra Trondheim. Bruk gjerne også munnbind på Trondheim lufthavn Værnes. Det er et møtested for reisende både fra utlandet og Trondheim, og det blir fort tett med folk.