Rett til å klage over forvaltningsvedtak
Fristen for å klage er tre uker fra du mottar et forvaltningsvedtak.
Vedtak du har fått fra Stjørdal kommune
Hvor kan du sende klagen?
Klagen sendes til Stjørdal kommune eller leveres i servicetorget.
På e-post til: postmottak@stjordal.kommune.no NB! Unngå sensitive opplysninger per e-post. Vi ber deg da heller benytte eDialog - vår sikre kanal for innsending av sensitive opplysninger
Per post:
Stjørdal kommune
Postboks 133
7501 Stjørdal
Frist
Fristen for å klage er tre uker fra du fikk vite om vedtaket. Klagen må være postlagt før fristen går ut.
Kreve begrunnelse
Hvis du ikke har fått begrunnelse for vedtaket, kan du sette fram krav om dette, men det må settes fram innen klagefristen.
Klagens innhold
- hvilket vedtak
- klagen må være skriftlig og begrunnet.
- du må undertegne klagen.
- eventuelle andre opplysninger som kan ha betydning for vurdering av klagen.
Utsettelse av vedtak
- selv om du har klagerett, kan vedtaket vanligvis gjennomføres straks.
- du har imidlertid adgang til å søke om å få utsatt iverksettelsen av vedtaket inntil klagefristen er ute eller klagen er avgjort.
Sakens dokumenter og veiledning
- med visse begrensninger har du rett til å se dokumentene i saken
- du kan få veiledning om adgang til å klage, fremgangsmåte og om reglene for saksbehandlingen.
Kostnader ved klagesak
Du kan søke om å få dekket utgifter til nødvendig advokatbistand etter reglene om fri rettshjelp
Dersom vedtaket ikke blir endret sendes det til videre klageinstans for avgjørelse.
- dersom vedtaket er kommunalt er klageinstansen kommunestyret .
- dersom vedtaket er gjort i kommunestyret er klageinstansen kommunaldepartementet.
Sist endret12.11.2021 09.29