Helseminister Ingvild Kjerkol på besøk hos jordmortjenesten på Stjørdal.

På fredag 30. september besøkte helseminister Ingvild Kjerkol jordmortjenesten på Stjørdal.

Bakgrunnen for besøket er at Stjørdal har mottatt midler fra Helsedirektoratet i to år for å styrke svangerskapsomsorgen. Kjerkol fikk en omvisning i lokalene til jordmortjenesten, og de ansatte fortalte hvordan midlene har styrket tilbudet. Helseministeren fikk også møte lille Tiril og Helmer og mødrene deres. De nybakte mødrene var godt fornøyd med oppfølgingen de hadde fått hos jordmortjenesten.

Reiser tidligere hjem

I dag reiser fødende tidligere hjem etter fødselen, og det gjør at flere har behov for ammeveiledning og oppfølging etter hjemkomsten. Midlene fra Helsedirektoratet bidrar til at jordmødrene i større grad kan drive med veiledning og forebygging, og slik at nybakte mødre unngår større problemer senere.

Midlene finansierer en ekstra jordmorstilling, det har gjort det mulig å legge opp et løp som går som en rød tråd gjennom svangerskapet og tiden etterpå. Jordmortjenesten er mye tettere både før og etter fødselen, noe som gir trygghet og en følelse av at du har «din jordmor» som passer på deg.

Helseministeren ga uttrykk for at hun var glad for invitasjonen, og for å få høre om alt det gode arbeidet som gjøres ved jordmortjenesten i Stjørdal kommune.

Helseminister Ingvild Kjerkol til venstre sammen med ordfører Eli Arnstad. De står sammen innendørs og Helseministeren holder lille Tiril i armene som de begger ser på. - Klikk for stort bilde
Helseministeren hilser på lille Tiril og mamma Amilie Johansen. Helseministeren står mens Amilie sitter de ser på hverandre og snakker. Tiril er i babystolen sin ved siden av mamma. De er innendørs på jordmortjenesten.  - Klikk for stort bilde
8 personer rundt et bord, det er kaffe, kringle og sjokolade. - Klikk for stort bilde
Tre kvinner, ordfører og helseminister får en omvisning i de nye lokalene og ser på utstyret. - Klikk for stort bilde