La Traviata flagger retten til å elske den man vil

24. april er det premiere på Opera Trøndelags forestilling «La Traviata» i Kimen kulturhus, og den kritikerroste oppsettingen har tatt noen spennende grep for å aktualisere Verdis kjente opera.

Opera Trøndelag er en av de bærende søylene i byens kulturliv, og kommunen har vært en støttespiller helt siden oppstarten i 1993 da «Lucie» ble spilt på Steinvilholm slott.

I år er det «La Traviata» som står på plakaten. Regissør Arne Fagerholt har latt seg inspirere av dragmiljøet i NY på 1980-tallet. Men menn i kjoler og høye hæler er ikke nytt i operaens verden. På 1600-tallet, da de første operaene ble fremført, var det forbudt for kvinner å stå på scenen. Men operaene hadde kvinneroller, og de ble spilt av menn. Regissør Fagerholt har dermed aktualisert La Traviata ved å la den handle om retten til å få elske den man vil og retten til å ha sitt personlige uttrykk uten å bli hetset for det. Den samme oppsetningen høstet svært gode kritikker i Kristiansund før påske.

Festival

I forbindelse med operaen blir det også arrangert en festival kalt «Folk er folk» 16. 18. april med en lang rekke gratisarrangement tilpasset enhver alder, legning, politisk overbevisning og religiøs preferanse. Allsang, dragshow, operaball, debatt og kunstutstilling er noen av stikkordene.

Handlingen

24. april er premieredatoen for La Traviata ( «den falne»). Verdis opera hadde urpremiere i 1853, og forestillingen var den gangen en fiasko. Men i dag er La Traviata verdens mest spilte opera.

Her møter vi Violetta, en selskapsdame (eskortedame) som forelsker seg i rikmannssønnen Alfredo. Det er et kjærlighetsforhold sistnevntes far ikke ser med blide øyne på. Riktignok var det ikke uvanlig på den tiden operaen ble skrevet, at rike menn hadde elskerinner fra lavere klasser som de støttet økonomisk. Men et ekteskap mellom en overklassegutt og en selskapsdame var derimot utenkelig. Violetta må derfor kjempe både for kjærligheten og mot en forferdelig sykdom som er i ferd med å ta livet av henne.

Du kan lese mer om både festivalen og operaen på Kimen kulturhus sine sider:

Kommende forestillinger (kimenkulturhus.no)