Kommunen brøyter ikke private veier i vinter

Stjørdal kommune har brøyteansvaret for kommunale veier, og skal ha en lik praksis i hele kommunen. Det betyr at du og dine naboer fra nå av selv må ta ansvaret og finne noen som kan utføre snøbrøytingen dersom du bor ved privat vei selv om kommunen tidligere har brøytet der.

Etter en grundig anbudsprosess fikk syv lokale tilbydere ansvaret for å brøyte de kommunale veiene. Gjennom denne anbudsprosessen ble det avdekt at det har vært noe ulik praksis tidligere hvor kommunen også har brøytet enkelte private veier.  Det store flertallet som har bodd ved privat vei har derimot bekostet denne brøytingen selv. Nå blir det lik praksis i hele kommunen slik vi er forpliktet til.

Det finnes noen unntak hvor kommunen har brøyteansvaret for private veier. Det kan for eksempel være fordi kommunen via en avtale har bruksrett til veien slik at vi kommer frem til kommunale anlegg mot at vi tar ansvaret for brøytingen.

Her får du oversikt over hvilke veier kommunen brøyter

På hjemmesiden ligger det kart over alle brøyterodene i kommunen.

Hvor kan jeg stille spørsmål eller klage?

Har du spørsmål knyttet til hvilke veier kommunen brøyter eller ønsker å klage fordi du mener kommunen har brøyteansvaret for den private veien der du bor, må det sendes inn skriftlig.

• Bruk e-postadressen  postmottak@stjordal.kommune.no hvor du skriver «Snøbrøyting» i emnefeltet.
  • Du kan også sende brev til Stjørdal kommune, PB 133, 7501 Stjørdal - merk brevet «Snøbrøyting».

Her finner du kartene over de ulike brøyterodene

Her finner du kart over hva som er definert som privat, kommunal, fylkeskommunal og europavei