Helse- og velferdskontoretLytt til tekstenStopp avspillingHva er helse- og velferdskontoret?Helse- og velferdskontoret er "døra inn" for alle henvendelser knyttet til kommunes velferdstjenester og skal bistå med tverrfaglig samhandling. Det vil si at vi vurderer og følger opp søknader, informerer og veileder om tjenestene i kommunen, i tillegg til å informere om alternativer til de tjenestene vi gir. Slik søker du om helse- og omsorgstjenesterDet er ett felles søknadskjema for helse- og omsorgstjenester. Det er viktig at det kommer godt fram i søknaden hva du har behov for hjelp til.Søk om helse- og omsorgstjenesterDersom du ikke har mulighet til å fylle ut elektronisk søknadsskjema, ta kontakt med Servicetorget eller helse- og velferdskontoret.Det er helse- og velferdskontoret som tar i mot søknader og tar beslutninger om hvilke tjenester som innvilges. Helse- og velferdskontoret er koordinerende enhet for tjenester til innbyggere som har behov for langvarige og tverrfaglige tjenester. Se hva du kan søke om, rettigheter og klage Hva kan du søke helse- og velferdskontoret om? Aktivitetstilbud og støttekontaktHjelp i hjemmetTrygghetsalarmHelsetjenesterBosenter og omsorgsboligInstitusjonsoppholdIndividuell plan og koordinatorStøtte til pårørendeParkeringsbevisHjemmelevering av mat Hva koster tjenestene? Noen av tjenestene helse- og velferdskontoret forvalter må du betale for. Se hvilke tjenester du må betale for og hvor mye de koster på priser på helse- og velferdstjenester. Beskrivelse av tjenestene vi tilbyr Her kan du lese mer om hvilke tjenester vi tilbyr og hvilke kriterier som gjelder for å få hvilke tjenester.Avlastning i institusjon (voksne over 18 år)Korttidsplass - rehabilitering (voksne over 18 år)Korttidsplass - annet kort tidsoppholdPraktisk bistand, daglige gjøremål Prinsipper for saksbehandling hos helse- og velferdskontoret Alle som søker tjenester fra kommunen, skal få et skriftlig og begrunnet vedtak. Helse- og velferdskontoret skal sørge for lik behandling av søknad om omsorgstjenester, uavhengig av hvor i kommunen du bor og god kvalitet på saksbehandlingen.Du kan forvente at:din søknad vil behandles av en saksbehandler med relevant fagkompetanse.din søknad blir vurdert individuelt og ut fra lovverk og vedtatte standarder.det er et mål med hjelpen du får skal sette deg i stand til å klare deg mest mulig selv.ved vurdering av tjenestebehov tas det hensyn til husstandens samlede ressurser, sosialt nettverk og mulighet for tjenester fra frivillige, jf. tilrådning i Stortingsmelding nr. 25 – prinsippet om partnerskap med familie og lokalsamfunn.du skal så langt det er mulig få medvirke i tilrettelegging av tjenestene. Taushetsplikt og personvern TaushetspliktSøknader og personlige opplysninger behandles konfidensielt, taushetsplikten overholdes alltid.Personvern Vi har høyt fokus på personvern, og håndterer personsensitive opplysninger i henhold til lovverket. Vedtak Du vil få et skriftlig og begrunnet svar på din søknad. Svar på søknaden kan forventes innen 4 uker. Dersom vi trenger lenger tid for å behandle saken din, vil du innen fristen få et foreløpig svar med begrunnelse og tidsangivelse for fremdriften i saken din.Ditt behov for tjenester vil bli fortløpende evaluert av de som yter tjenesten til deg. Ved endringer i behovet blir det gjort en ny vurdering. Du vil motta en ny skriftlig underretning dersom det blir gjort endringer. Klage på vedtak om tjeneste Dersom du mener at du ikke har fått innvilget en tjeneste som du har krav på, har du rett til å klage. Klageadgang for de ulike tjenestetyper er det opplyst om i vedtaket ditt.Dersom du har behov for hjelp til å skrive klagen, så kan vi bistå deg. Du kan få hjelp til dette ved å henvende deg til helse- og velferdskontoret eller den som yter hjelpen hos deg (f. eks hjemmetjenesten). Klage på utførelsen av tjenesten Dersom du mener at tjenesten du mottar ikke er i samsvar med det vedtaket du har fått, eller på annen måte ikke holder den kvalitet som du mener det er rimelig å forvente, har du klagerett jf. Pasientrettighetsloven § 7.I Stjørdal kommune ønsker vi å jobbe ut fra prinsippet om en lærende organisasjon. Derfor vil vi gjerne høre fra deg hvis noe ikke er som det skal være. Vi vil benytte konstruktive tilbakemeldinger som et ledd i læringsprosessen til hvordan vi kan forbedre oss.Du kan sende en skriftlig klage eller ta en telefon til den som er ansvarlig for tjenesteutøvelsen, som er enhetsleder for det enkelte tjenesteområde. Dersom du ikke vet hvor du skal henvende deg til, kan du kontakte servicetorget eller helse- og velferdskontoret som vil hjelpe deg å finne riktig kontaktinformasjon. Pasient – og brukerombudet Du kan kontakte Pasient- og brukerombudet hvis du er misfornøyd med helsehjelpen du har fått, eller om du ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende. Pasient- og brukerombudet kan gi råd, veiledning og informasjon om rettigheter. Du kan også få hjelp til å benytte klageretten, søke råd om pasientskadeerstatning. Ombudet sine tjenester er gratis, og du kan velge å være anonym. Det finnes et Pasient- og brukerombud i hvert fylke, og for Trøndelag kan du ta kontakt på følgende måte: Pasient- og brukerombudet i Trøndelagtelefon: 73 53 51 00 e-post: trondelag@pasientogbrukerombudet.no Postadresse: PB 212 Skøyen, 0213 Oslo Besøksadresse: Kjøpmannsgata 57, 7011 Trondheim Ønsker du å sende sensitive opplysninger kan dettes sendes via sikker melding (altinn.no) Her kan du lese mer om Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no) Kontaktinformasjon Helse- og velferdskontoretE-post: velferdsveiledning@stjordal.kommune.no Telefon 40 03 11 66 Om helse- og velferdskontoret Tverrfaglig kompetanseteam Vi har to tverrfaglige kompetanseteam som kan bistå i saker der barn, unge og voksne trenger bistand fra hjelpeapparatet. Her kan du lese mer om tverrfaglig kompetanseteam. Individuell plan og koordinator Hvis du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få utarbeidet en individuell plan og få en koordinator.Her finner du mer informasjon om individuell plan og koordinator. Tiltakstrappa Tiltakstrappa er en oversikt over hva som finnes av tjenester for barn, unge og deres familier i Stjørdal kommune. Tiltakstrappa Handlingsveilederen Det skal være trygt og godt å vokse opp i Værnesregionen. Av og til oppstår likevel utfordringer som gjør at ikke alle har det så bra. I våre kommuner følger vi BTI-modellen for å sikre at barn og unge får den hjelpen de trenger.Handlingsveileder (Når barn og unge trenger hjelp) Hukommelsesteamet Hukommelsesteamet er et lavterskeltilbud og du kan ta direkte kontakt med dem eller kontakte fastlegen din som vil henvise deg hit.Her finner du informasjon om hukommelsesteamet. Aktuelle lenkerPasient- og brukerombudet Lov om Pasient- og brukerrettigheterLov om kommunale helse- og omsorgstjenester Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesteneForskrift om en verdig eldreomsorgForskrift om sykehjem og boform med heldøgns omsorg og pleieForskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenesterForskrift om tildeling av langtidsopphold i sykehjemAvdeling StjørdalHelse og velferdskontoret Værnesregionen, avdeling StjørdalPostadresse: Postboks 133, 7501 StjørdalE-post: Var.Forvaltningskontoret.Postmottak@varnesregion.noAvdeling MeråkerForvaltningskontoret Værnesregionen, avdeling MeråkerPostadresse: Meråker kommune, 7530 MeråkerBesøksadresse: Rådhusgata 7, Meråker rådhusÅpningstid: mandag-fredag 09:00-15:00.Kontaktperson: Hilde Jønsson Sist endret 13.02.2025 15.31