ForvaltningskontoretLytt til tekstenStopp avspillingHva er forvaltningskontoretForvaltningskontoret har ansvaret for å forvalte kommunale helse- og omsorgstjenester. Det betyr at vi tar i mot henvendelser og søknader, vurderer hvilket behov for tjenester du trenger og fatter vedtak om tjenester.Forvaltningskontoret er kommunens koordinerende enhet som skal bidra til å sikre helhetlig tilbud til pasienter og brukere med behov for sosial, psykososial eller medisinsk habilitering og rehabilitering. Slik søker du om helse- og omsorgstjenesterDu søker om helse- og omsorgstjenester ved å fylle ut søknadsskjemaet. Det er ett felles søknadskjema for helse- og omsorgstjenester. Søk om helse- og omsorgstjenester Hva kan du søke om og hvilke rettigheter har du Hva du kan du søke forvaltningskontoret om. Aktivitetstilbud og støttekontaktHjelp i hjemmetTrygghetsalarmHelsetjenesterInstitusjoner og boligtilbudIndividuell plan og koordinatorStøtte til pårørendeParkeringsbevisHjemmelevering av mat Prinsipper for saksbehandling hos forvaltningskontoret Alle som søker tjenester fra kommunen, skal få et skriftlig og begrunnet vedtak. Forvaltningskontoret skal sørge for lik behandling av søknad om omsorgstjenester, uavhengig av hvor i kommunen du bor og god kvalitet på saksbehandlingen.Du kan forvente at:Din søknad vil behandles av en saksbehandler med relevant fagkompetanseDin søknad blir vurdert individuelt og ut fra lovverk og vedtatte standarderDet er et mål med hjelpen du får skal sette deg i stand til å klare deg mest mulig selv.Ved vurdering av tjenestebehov tas det hensyn til husstandens samlede ressurser, sosialt nettverk og mulighet for tjenester fra frivillige, jf. tilrådning i Stortingsmelding nr. 25 – prinsippet om partnerskap med familie og lokalsamfunnDu skal så langt det er mulig få medvirke i tilrettelegging av tjenestene Taushetsplikt Søknader og personlige opplysninger behandles konfidensielt, taushetsplikten overholdes alltid. Vedtak Du vil få et skriftlig og begrunnet svar på din søknad. Svar på søknaden kan forventes innen 4 uker. Dersom vi trenger lenger tid for å behandle saken din, vil du innen fristen få et foreløpig svar med begrunnelse og tidsangivelse for fremdriften i saken din.Ditt behov for tjenester vil bli fortløpende evaluert av de som yter tjenesten til deg. Ved endringer i behovet blir det gjort en ny vurdering. Du vil motta en ny skriftlig underretning dersom det blir gjort endringer. Klage på vedtak om tjeneste Dersom du mener at du ikke har fått innvilget en tjeneste som du har krav på, har du rett til å klage. Klageadgang for de ulike tjenestetyper er det opplyst om i vedtaket ditt.Dersom du har behov for hjelp til å skrive klagen, så kan vi bistå deg. Du kan få hjelp til dette ved å henvende deg til forvaltningskontoret eller den som yter hjelpen hos deg (f. eks hjemmetjenesten). Klage på utførelsen av tjenesten Dersom du mener at tjenesten du mottar ikke er i samsvar med det vedtaket du har fått, eller på annen måte ikke holder den kvalitet som du mener det er rimelig å forvente, har du klagerett jf. Pasientrettighetsloven § 7.I Stjørdal kommune ønsker vi å jobbe ut fra prinsippet om en lærende organisasjon. Derfor vil vi gjerne høre fra deg hvis noe ikke er som det skal være. Vi vil benytte konstruktive tilbakemeldinger som et ledd i læringsprosessen til hvordan vi kan forbedre oss.Du kan sende en skriftlig klage eller ta en telefon til den som er ansvarlig for tjenesteutøvelsen, som er enhetsleder for det enkelte tjenesteområde. Dersom du ikke vet hvor du skal henvende deg til, kan du kontakte kommunen eller forvaltningskontoret som vil hjelpe deg å finne riktig kontaktinformasjon. Kontaktinformasjon VelferdsveiledningE-post Send e-posttil VelferdsveiledningTelefon 40 03 11 66 Aktuelle lenkerPasient- og brukerombudet Lov om Pasient- og brukerrettigheterLov om kommunale helse- og omsorgstjenester Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesteneForskrift om en verdig eldreomsorgForskrift om sykehjem og boform med heldøgns omsorg og pleieForskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenesterForskrift om tildeling av langtidsopphold i sykehjemAvdeling StjørdalForvaltningskontoret Værnesregionen, avdeling StjørdalPostadresse: Postboks 133, 7501 StjørdalE-post: Var.Forvaltningskontoret.Postmottak@varnesregion.noAvdeling MeråkerForvaltningskontoret Værnesregionen, avdeling MeråkerPostadresse: Meråker kommune, 7530 MeråkerBesøksadresse: Rådhusgata 7, Meråker rådhusÅpningstid: mandag-fredag 09:00-15:00.Kontaktperson: Hilde Jønsson Sist endret 30.07.2024 10.38